byta dämpare mot coils bak?

Modifieringar och tips
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Nya friska originalbussingar är ju bättre än 45 år gammalt torrsprucket gummi, finns att köpa här tex http://www.norrakust.se/
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Det går väldigt bra med 1031 från 740/940 i Opel rekord C. Har själv en sån axel i min. Kapade loss orginalfästena från opelaxeln och svetsade fast på volvoaxeln. Finns bilder i tråden i signaturen.
Kör med 16" ET43 fälgar. 240/740 har ET25 och det går jättebra om man håller sig till 195/65/15.

Vad jag försöker säga är att bredden på DN 740 axel är väldigt bra för en gammal Opel rekord!


Commodore A axeln är har fem hjulbultar istället för rekordens fyra om jag minns rätt. Inte bara kardanknut som skiljer.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Alla Commodore har 5x120 bultcirkel, Rekord har 4x100.

Grovt räknat finns det tre storlekar på stela bakaxlar till Rekord/Commodore med CIH-motor.

Minsta sitter på Rekord C/D/E sedan, diffbromsen från Manta GS/I passar. Tål en del vridmoment om man fixar till diffbromsen med dubbla lameller.
Äggformad kåpa över diffen, U-byglar på medbringaren och 24 splines drivaxlar.

Näst största sitter på Commodore A/B, finns med diffbroms men det är väldigt ovanligt. Har sett enbart diffbroms till salu på ebay för 35 000 kr...
Äggformad kåpa över diffen, U-byglar på medbringaren och 24 splines drivaxlar. Tidiga Commodore A kan ha en fyrbultad medbringare.
Jag kör en sån axel med öppen diff och drygt 300 Nm, det funkar utmärkt.

Den största modellen sitter på Rekord E kombi diesel (finns även enstaka bensinare med den axeln) samt Commodore C.
Diffbroms från Monza/Senator A samt Omega/Senator A/B passar, då får man en diffbroms som motsvarar BMWs 188-diff.
Nästan fyrkantig kåpa över diffen, fyrbultad medbringare och 27 splines drivaxlar.


Det kanske märks att jag inte gillar att använda Volvodelar i Oplar... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Då passar min bil inte dina smaklökar :)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Folk får göra vad de vill med sina bilar och använda vilka delar de vill, men jag tycker det är roligare att använda så mycket Opeldelar som möjligt till min Commodore :)

Tillgång på delar kan ju ställa till det lite, så jag förstår att man väljer en Volvoaxel eftersom de är lätta att få tag på.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar