byta dämpare mot coils bak?

Modifieringar och tips
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

hejhej! har en gammal 60 tals opel. bak sitter fjädrarna för sig och dämparna lite vinklade bredvid. kan man rycka bort allt det där och sen sätta en gemensam fjäder och dämpare med ställbar hårdhet på den plats där dämparen förut satt?
som en vinklad coilover.
inte insatt i den där jungeln så vänder mig till eliten! :)
mvh andreas
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Dennis M »

Är fästena stadiga nog?
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

Det vet jag inte, men skulle dom se veka ut så får jag förstärka dem. Men skulle det funka i teorin eller blir bakvagns geometrin helt fel?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av The »

Den huvudsakliga fördelen med en coilover är inte att den har justerbar hårdhet utan är justerbar i höjd. Man påverkar styvhet väldigt lite med att öka förspänningen. Så om det finns att få tag på passade fjädrar och dämpare är det nog att föredra,speciellt om dämparna lutar väldigt mycket i original.
Finns ju även en tanke med var fjäder och dämpare är monterade för att få önskvärda effekter på axeln vid acceleration/retardation som man kan sabba med att flytta grejer.
Sen som Dennis skriver så är sällan stötdämparfästena nog stadiga för att faktiskt bära hela bilen i längden.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Vad är det för modell av Opel? På din beskrivning låter det som en Rekord C?

Om det är en Rekord så skulle jag nog förstärka fästena på både axeln och i karossen. På axeln sitter ju dämparen bara med en "pinne" rakt ut och en M10 mutter.
Där skulle jag försöka göra om så man får dubbla fästöron som klämmer åt om bussningen på dämparen med en genomgående skruv.
Karossfästena kan funka med ett extra lager plåt så den lilla tvärbalken som dämparna sitter i blir lite kraftigare. Man kan även föstärka golvet i skuffen runt dämparfästena.
Kolla på hur kralliga rambenen är bak vid fjädersätena jämfört med den lilla balken där dämparna sitter.

Sen bör man tänka på en sak till om man flyttar fjädern från framför hjulaxeln till bakom hjulaxeln och det är att man får en annan utväxling mellan hjul och fjäder.
Det påverkar hur kraftig fjädern behöver vara för att bära upp bilens vikt.

Geometrin påverkas inte av att flytta fjädern iom att det är en stel axel. Det är länkarmarna som bestämmer hur axeln rör sig.

En annan sak som kan ställa till lite problen om man ska "bôttsänka" en bil med stel bakaxel är att knutkorset på diffen får för lite vinkel och det kan ge vibrationer samt att korset slits ut fortare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

Tack så jätte mycket, nu har jag lite mer koll. Bilen i fråga är en rekord c. Givetvis ska den sänkas lite kan jag tycka, men framförallt vill jag få den lite hårdare så jag slipper gunga av vägen. Tanken var att kapa i en 1031 från en 740 i original fästena från en original bakvagn. Och förstärka. Nu kommer jag inte ihåg måtten, men har för mig jag mätte och att dem är lika långa
Mvh
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Har du massor av vridmoment så originalaxeln inte håller eller varför vill du byta? Jag inbillar mig att en 1031 från en 740 är ganska bred jämfört med en Rekord C axel.

Vill du bara ha hårdare fjädring så är det väl enklare att bara byta till grövre fjädrar och hårdare stötdämpare? Jag kör på racerbana med en Commodore B som har likadan upphängning av bakaxeln som en Rekord C, den gungar inte av vägen.
Jag har kapat originalfjädrarna ungefär ett varv, skruvat dit ett par gamla Biltema "rallygas" stötdämpare och så har jag bytt till friska bussingar. Inget förstärkt i varken karossen eller på axeln.

Fram däremot har jag måttbeställda coilovers, förstärkta nedre länkarmar och polyurethanbussningar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

Okej, jag har en turbo maskin på nästan 500hk. Bilen ska både gå rakt fram och på sladd så jag hade bara mina misstankar om trasig bakvagn då jag sett många avskruvade kardan stänger och rasade bakaxlar på bild :)
Har commodore b också dubbla a-armar fram? Ska nämligen bygga en framvagn i vinter också om tiden räcker till
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Ja, det är ju märkligt att 45 år gamla grejer som är dimensionerade för knappt 100 hk går sönder när man matar på med femdubbla effekten... :roll:

Commodore B har samma konstruktion med dubbla länkarmar fram, men den framvagnsbalken passar inte på en Rekord C. Jag har testat och det funkade inte bra.
Blev väldigt knepig styrgeometri eftersom länkarmar och styrleder hamnar fel i förhållande till varandra.
Testade att sätta dit en kuggstång från Golf mk2 också men det blev inte heller bra.

Men en framvagn från Commodore A passar rakt på dina ramben, så det är bättre att försöka leta upp en sån så får du 5x120 bultcirkel och spindlar som är lite grövre.
Bakaxel från Commodore A passar också rakt på Rekord C, enda som skiljer utvändigt är storleken på knutkorsen. Nackdelen är att det är nästintill omöjligt att hitta lamelldiffar till de axlarna eftersom de är en mellanstorlek mellan Ascona/Manta/Rekord och den stora axeln som sitter på en del Rekord E kombi och Commodore C.
Den sistnämnda axeln kan man montera Omegans diffbroms i, helst ska man ju då mäta in kuggflankspel och sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

Okej, jag tror ändå jag kör på en Volvo axel, 240ins kardan är ju rätt så rejäl.
Då skulle man haft tag på eb com a framvagn som man sätter Poly bussningar i och förstärker upp övre a armen så man kan sätta en kort coil mellan a armarna som du gjort!
Tack så jätte mycket för att ni tar er tid att svara. Mycket mat nyttigt :)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Commodore har 2" rör i kardanstången, knutkorsen är nog ungefär lika stora som Volvos. Men du gör som du vill, Rekordens originalaxel lär nog inte orka med så länge om det ska köras dragrace.
Jag körde med över 300 Nm i min Rekord och den höll, men då körde jag bara lite konbana och sånt.

Jag har bara bytt bussningarna på casterstagen på min framvagn, alltså de runda järnpinnarna som pekar snett framåt från nedre länkarmen.
Bussningarna till de stagen som sitter i framvagnsbalken brukar vara väldigt dåliga och gör att hjulen pekar åt alla möjliga håll när man kör lite hårdare, särskilt när man bromsar.
Jag köpte Superflex eller Powerflex till nån Vauxhall 70-talare, kommer inte ihåg exakt vilken modell det var.
Vill man få riktigt stumt så kan man sätta dit ett ledlager av samma typ som sitter i topplagringar på McPhersonben. Lite mer meck med det

Sen kan man med fördel byta de mjuka gummibussningarna mellan framvagn och ramben, jag svarvade till nya i hård plast. Se bara till att de nya bussningarna håller framvagnen i samma höjd som innan, annars påverkar man styrgeometrin. Styrsnäckan och hjälpstyrarmen sitter ju i karossen så de flyttas inte med om man skulle höja upp framvagnen=kan ge bumpsteer och annat tråkigt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

Ja okej, tanken var att svara egna i något hårt, typ poly.
Tänkte försöka dra igång med bak och framvagn i vinter så vi får se hur jag gör. Hinner nog ändra mig 100 gånger haha :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av The »

Dock så bör man komma ihåg att se till att det finns nog mycket spel för att inte få brytning och haveri när man börjar montera stumma bussningar i upphängningar som är massproducerade och avsedda för förlåtande gummibussningar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Använd inte hårda bussningar till rörliga delar som länkarmar, enda stället jag använder hårdplast är mellan framvagnsbalken och rambenen.

Om man orkar lägga ner lite jobb så går det att använda ledlager istället för gummibussningar i länkarmarna, ta en koll i den här tråden för lite inspiration http://opeltuners2.proboards.com/thread ... ore?page=5
Nu är det en Commodore B i länken, men konstruktionen på fram och bakvagn är samma som Commodore A.
Kan hända att man måste regga sig på det forumet för att kunna kolla i trådar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: byta dämpare mot coils bak?

Inlägg av opelkrut »

Titta man lär sig nått nytt varje dag! Det hade ju vart en dröm med ledlager. Men så seriös ska jag nog inte vara! Då kanske det bästa är nya gymmin på rörliga delarna helt enkelt? Eller finns det nått annat som inte är lika hårt som poly. Lite svår svarvat då kanske
Skriv svar