Behöver lite goda råd, tack!!
Har beställt en sats justerbara fjäderbenslagringar ursprungligen från TXR Performance.
Men förstår inte hur jag ska få ihop dessa med originalfjädrar (sänkningssats)?
Fick informationen att det skulle åtgå nya glidlager, sådana som sitter i lagringen original, men hur jag ska få dessa passa med topplagringen förstår jag inte?
Här är lite bilder:
Topplagringens ena sida, vet ej om det är upp eller ner, men jämför man med original ser det ut som upp?:
Andra sidan, i så fall ner? Om detta stämmer betyder det ju att bultskallarna hamnar neråt, vilket känns krångligt när man ska justera?:
Så här ser gamla topplagringen ut efter att glidlagret är demonterat:
Så här ser fjädertallriken ut:
Samt gummit som sitter mellan tallrik o fjäder:
Det nya glidlagret, som jag tycker har lite för stor inner o ytterdiameter, det går inte riktigt ner i fjädertallrikens buktning, och det sitter å andra sidan löst i original gummibussning:
Här ser man att glidlagret inte riktigt sjunker ner i tallriken, pressar man ner det så fastnar ytterringen på lagret och det delar sig när man försöker ta isär det:
Skulle vilja få ihop bilen, helst igår..
Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hjälp!
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
Utan att veta någon om den där så bör topplagringen sitta under plattan och översta bilden visar undersidan.
Segersäkringen som fixerar lagret ska inte bära bilens vikt, så den ska vara neråt.
Insexbultarna ska inte heller bära bilens vikt, så largringen ska vara under plattan så att insexbultarna går att dra åt uppifrån.
Segersäkringen som fixerar lagret ska inte bära bilens vikt, så den ska vara neråt.
Insexbultarna ska inte heller bära bilens vikt, så largringen ska vara under plattan så att insexbultarna går att dra åt uppifrån.
Jonas Bylund
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
Ok tack för svar! Då bör man isf ha någon distans/bussning utanpå lagerhållaren bild nr1 som sedan motsvarar bussningen bild nr3?
Som lagret kan vila emot. Då trycker fjädern upp tallriken mot glidlagret o sedan mot topplagringen ungefär som det är original.
Men har inte fått någon info om att man behövde svarva egna delar o det verkar ju inte passa annars. Vet ej vad rekommenderat material är heller. Alu eller någon plast, polyurethan?
Räcker nog med nån 10mm tjock hylsa men eftersom bultarna sticker igenom kommer de vara i vägen med.
Lite märklig konstruktion då som inte är förberedd för glidlagret?
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Som lagret kan vila emot. Då trycker fjädern upp tallriken mot glidlagret o sedan mot topplagringen ungefär som det är original.
Men har inte fått någon info om att man behövde svarva egna delar o det verkar ju inte passa annars. Vet ej vad rekommenderat material är heller. Alu eller någon plast, polyurethan?
Räcker nog med nån 10mm tjock hylsa men eftersom bultarna sticker igenom kommer de vara i vägen med.
Lite märklig konstruktion då som inte är förberedd för glidlagret?
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
Kontakta BOE så rätar han nog ut frågetecknen.
https://www.facebook.com/txrperformance
0704-015 827
http://www.txrperformance.se/
Kollar man deras hemsida kan man välja att köpa de med eller utan stötdämpardistanser, Kan det vara svaret på frågan?
http://42697.shop.textalk.se/framvagnsd ... vo-740-940
https://www.facebook.com/txrperformance
0704-015 827
http://www.txrperformance.se/
Kollar man deras hemsida kan man välja att köpa de med eller utan stötdämpardistanser, Kan det vara svaret på frågan?
http://42697.shop.textalk.se/framvagnsd ... vo-740-940
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
En sak till jag inte förstår är varför hålen runt om för att fästa i tornet är avlånga?
Det gör ju att man kan vida hela plattan.
Är detta för att ställa castervinkel?
Följde inte med några bultar till infästning så antar man får ta ett par insex o ha skallen neråt o mutter på ovansidan, kanske lättast lossa då?
Men hade väl kunnat vara fixerade bultar som original?
Tack på förhand!
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Det gör ju att man kan vida hela plattan.
Är detta för att ställa castervinkel?
Följde inte med några bultar till infästning så antar man får ta ett par insex o ha skallen neråt o mutter på ovansidan, kanske lättast lossa då?
Men hade väl kunnat vara fixerade bultar som original?
Tack på förhand!
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
Inte för att det hjälper dig så mycket men andledningen till att bultarna inte är fasta är just för att de ska gå att justera;) brukar kunna vara ett spår så man kan försänka bult med 4 kants skalle och på så vis slippa ha verktyg på undersidan:)
Mvh Max
Mvh Max
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
Tack för numret!
Jag har köpt stötdämpardistanser, de gör om från original 18mm dämpare till 20mm ledlagret, dvs bara en 1mm hylsa.
Låter smidigt med 4-kants skalle men på dessa finns ju en kant upptill (som jag ej vet vad den är till?), men ingen neråt.
Spåren runt är alltså för att ställa castervinkel??
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Jag har köpt stötdämpardistanser, de gör om från original 18mm dämpare till 20mm ledlagret, dvs bara en 1mm hylsa.
Låter smidigt med 4-kants skalle men på dessa finns ju en kant upptill (som jag ej vet vad den är till?), men ingen neråt.
Spåren runt är alltså för att ställa castervinkel??
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Re: Montering TXR justerbara fjäderbenslagring Volvo 945? Hj
Fick tag i Magnus nu. Han är ju på Mantorp Park ett stenkast från där jag bor. Kul!
Hur som helst så ska inte glidlagren användas alls, utan tallriken ska vila direkt på den lilla hylsan i ledlagret.
Helt annan info än vad jag fått av L-M-R där jag köpte delarna..
Det innebär att jag kan skruva ihop bilen nu! Tack för Er hjälp!
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Hur som helst så ska inte glidlagren användas alls, utan tallriken ska vila direkt på den lilla hylsan i ledlagret.
Helt annan info än vad jag fått av L-M-R där jag köpte delarna..
Det innebär att jag kan skruva ihop bilen nu! Tack för Er hjälp!
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk