Sida 1 av 2

Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: lör okt 17, 2015 3:55 pm
av Thed_J
Jag håller på att dra bromsrör på min amazon men stötte på lite problem. Har huvudbromscylinder och ok från 240 men jag tänker köra en krets fram och den andra bak istället för trehjulshistorien som är orginal. Frågan blir ju då vilken sätter jag var? Cylindern är ju stegborrad. Det jag inte förstår är väl egentligen hur det kan fungera orginal när det är olika diametrar från hbc in i samma ok med lika kolvdiametrar?
I mitt fall, borde den större diametern gå till fram pga större total area på kolvarna i oken? Nån som testat nåt liknande och kan dela lite erfarenheter?

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: lör okt 17, 2015 5:39 pm
av maxn51
Har oxå tänkt Gö liknande om det går nån som e duktig?;)


Mvh Max

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: lör okt 17, 2015 6:43 pm
av Steve
Tog för givet att det var samma storlek då det är lika mycket broms på båda kretsarna när jag kopplade in på en bil...och det funkade då klockrent :P
Tror jag helt enkelt satte främre anslutningen på främre kretsen och bakre på bakre

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: lör okt 17, 2015 7:54 pm
av Thed_J
Det lutar väl åt att det är så jag kommer göra. Mest för att jag har råkat dra röret för kort för att nå till främre. Var ju skönt att höra att det funkade så för dig. Hade du kvar reduktionsventilen till bakkretsen också?
Jag skulle dock gärna få en förklaring av nån hur det funkar på 240.

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: lör okt 17, 2015 9:36 pm
av The
Det funkar väl pga att man har 2x beomsregulatorer till bakre kretsen

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: lör okt 17, 2015 9:57 pm
av Thed_J
Visst är det så att både främre o bakre utgången på hbc går till två kolvar var av fyra på de främre oken. Min fundering rör sig om varför dom har olika diametrar i hbc när jag tycker det verkar mest logiskt att alla kolvar i samma ok borde ha samma tryck.

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: sön okt 18, 2015 1:05 am
av Steve
Som jag har förstått det går vardera krets till två kolvar på varje framok och ett av dom bakre oken

Jag gjorde ett T framför original reduceringsventilerna

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: tis okt 20, 2015 7:20 am
av therealpinto
Generellt sett ska man oftast försöka använda utgången närmast servot/tryckstången till främre kretsen. Det funkar oftast bäst.

Stegborrningen är lite skum men huvudfunktionen är "quick take up", att lite rörelse på pedalen ska snabbt lägga an klotsarna mot skivan. Den har inte så stor betydelse för bromskraftfördelningen.

Vill man ha en betydligt mer kompakt huvudcylinder utan stegborrning kan man använda cylinder från Nissan. Det mesta från Micra till King Cab passar rakt på 240-servot och då kan man bara välja en som har samma diameter som 240. Det är aluminiumcylindrar som är mycket kortare än 240...

Gustaf

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: ons okt 21, 2015 8:18 am
av Thed_J
Betyder det att den större utgången (närmast servot) är nån tvåstegsanordning eller får dom kolvarna som går på den kretsen lägre tryck? Det är trots allt väldigt stor skillnad på 16 och 22 mm.
Nissancylinder lät ju annars dom ett alternativ. Dock så sitter redan volvocylindern på plats så jag kör gärna med den. Kan hända jag får byta plats på ledningarna.

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: fre okt 23, 2015 3:33 pm
av therealpinto
Det är en tvåstegsanordning kan man säga, kanske. Jag kan inte (eller hinner inte kanske...) förklara exakt ;-)

Gustaf

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: ons mar 20, 2019 10:20 pm
av zeke varg
Lyfter tråden.

Står inför samma problem i min bil. Jag är nyfiken om det blev bra resultat med separationen, en krets till frambroms och en krets till bakbroms? Bromsarna i min bil ser ut följande. Volvo 240 huvud cylinder. 240 Broms skivor och ok fram. Chrysler 8 3/4 trumbromsar bak. Problemet har varit att den låst upp bak trots 10,5 slicks. Jag tänkte bygga om systemet med en krets vardera till fram och bak, och ersätta orginal reduktions ventil med en Wilwood ventil. Den nya ventilen skulle sitta monterad fram i bilen i anslutning till huvud cylindern. Från den skulle det sedan gå ett rör till bakbromsarna. jag misstänker att den bakre kretsen behöver mindre mängd olja för att låsa upp/fylla kretsen. Finns det någon risk att man får 'hydraul lås' då den bakre kretsen stummar upp/max fylld, innan man uppnått maxtryck/maxfyllnad på den främre kretsen eftersom huvudcylinderns båda kolvar har samma slag? Orginal systemet går ju över båda frambromsarna samt en bakbroms vardera och undviker detta om det nu är ett problem. En anledning att jag vill dela upp kretsarna fram och bak är förutom den nya reduktions ventilen att jag ska installera line lock på den främre kretsen.

//Jonas

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: sön mar 24, 2019 7:41 am
av therealpinto
Mitt tips är att du byter till en rak (= inte stegborrad) cylinder från Nissan istället.

Ta King Cab med 23,8 eller 25,4 mm diameter. Jag tycker att det är större chans att det fungerar bra och dessutom får du en kompaktare cylinder, cirka 75% av längden. Den passar där du haft Volvocylindern, samma infästning.

Trummor behöver mindre tryck än skivor så att använda en cylinder för skivor bak med trummor fungerar sällan riktigt bra.

Gustaf

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: sön mar 24, 2019 9:09 am
av zeke varg
Tack för tipset. Tycker det är intressant att klura på vilka krafter som egentligen uppstår inne i cylindern. Saknar tillräcklig matte hjärna för att reda ut hur det egentligen ser ut... Jag mätte upp en 240 cylinder. Den främre kolven är 15,9 och den bakre 22,2. Räkna sedan bort kolvstången som förbinder kolvarna, ca 11,2. Arean är fortfarande större på den bakre kolven. Sedan under själva kolvrörelsen så jobbar den bakre kolven mot en variabel kammare eftersom den främre kolven utgör en rörlig vägg. Det innebär att kolven flyttar en mindre mängd vätska på samma slaglängd jämfört med den statiskt uppmätta arean/volymen. Räknas det om till ökad utväxling? Eller ser komponenterna bara proportioner på area, och utväxlingen blir densamma men med långsammare förlopp? En annan faktor är den fjäderbelastade delen av kolvstången. Den bakre kolven kan röra sig djupare samt att arean på kolvstången ökar om fjädern blir ihop pressad. Kanske Volvo räknade på det här och den stegborrade cylinder egentligen är linjär. Om det stämmer borde den raka cylindern från Nissan vara olika utväxlad i högre grad med den bakre kretsen betydligt mindre när man räknar bort kolvstången. Jag kommer prova med 240 delarna då jag har dem. Om resultatet inte blir bra ska jag ta och testa Nissan. Borde förhoppningsvis ske under maj nån gång.

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: mån mar 25, 2019 8:18 am
av therealpinto
Ja det är ju bara att prova.

Jag körde med 240 huvudcylinder i min bil i flera år, med 240 bromsok fram och Capri trummor bak. Men bromsarna "kändes" aldrig riktigt rätt även om det funkade okej.

Gustaf

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Postat: ons maj 01, 2019 6:33 am
av Jocke_Karelius
Vet du vilken modell å årsmodell dom sitter på? quote="therealpinto"]Mitt tips är att du byter till en rak (= inte stegborrad) cylinder från Nissan istället.

Ta King Cab med 23,8 eller 25,4 mm diameter. Jag tycker att det är större chans att det fungerar bra och dessutom får du en kompaktare cylinder, cirka 75% av längden. Den passar där du haft Volvocylindern, samma infästning.

Trummor behöver mindre tryck än skivor så att använda en cylinder för skivor bak med trummor fungerar sällan riktigt bra.

Gustaf[/quote]