Huvudbromscylinder Volvo 240

Modifieringar och tips
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Inlägg av therealpinto »

Jag har tagit från den "klassiska" King Cab, kan väl vara typ 1984 till 1995/96 eller så i alla fall.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
sjodahl
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 09, 2019 3:32 pm

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Inlägg av sjodahl »

Tjena.

Lyfter denna tråden igen. Sitter och försöker leta fram lämpliga cylindrar till mitt projekt. Har i dagsläget 2 st 4-kolvsok där varje kolv är vad jag har kunnat mäta 38mm. På bygget har jag enbart bromsar på bakhjulen. Har 1 st 0.625 cylinder till fotbromsen just nu som sedan går upp till 2 st 0.500 cylindrar för att kunna bromsa vardera bakhjul. Men jag upplever inte att den bromsar på ett sådant sätt som jag vill ändå. Är det någon som har förslag på vilka cylindrar jag ska använda?

Med vänlig hälsning Emil
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Inlägg av therealpinto »

Vad är problemet?

Orkar du inte bromsa tillräckligt mycket, bottnar pedalen?

Exakt hur är det kopplat? Vilken typ av ok?

Mer frågor än svar ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
sjodahl
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 09, 2019 3:32 pm

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Inlägg av sjodahl »

Problemet är att bromsarna tar lite dåligt med en tendens till svampighet i pedalen. Jag klarar av att trycka pedalen i botten.

Det är kopplat på följande vis. Fotbromscylindern är en 0.625, efter den har jag sedan ett t-kors där den övre delen fungerar som luftning med en luftningsnippel. sedan går det vidare till ännu ett t-kors, där delar ledningen sig till 2 st 0.500 cylindrar. Efter de båda cylindrarna sitter det ännu ett t-kors efter respektive cylinder med luftning på övre sidan och den andra anslutningen går till respektive ok. Jag har dessa t-kors för jag var fundersam på om jag fick luftfickor på vägen då ledningen går lite uppåt och neråt. Så luftningarna sitter på de högsta punkterna.

Som ni kanske förstår så sitter dessa bromsarna inte på någon bil, utan en modifierad traktor. Det är därför jag har mina 0.500 cylindrar som ska agera som styrbromsar.

Oken jag använder är Getechs 4-kolvok bigbrakekit

Bakaxel med bromsok
Bild

Spakställ till styrbromsar
Bild

Rördragning med t-kors
Bild

FotcylinderBild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromscylinder Volvo 240

Inlägg av therealpinto »

Generellt sett så brukar ju svampighet och att man kan trycka pedalen i botten bero på att man har kvar luft, eller att bromscylindern är för liten.

Allt hänger ihop, så "för liten" kan också bero på vilken pedalutväxling du har. Det är förstås också viktigt att kolla så inte pedal eller länkaget mellan pedal och huvudcylinder sviktar, det är inte ovanligt.

Men jag tror nog på att testa ett eller två steg större bromscylinder (till fotbromsen). Sedan är 0.500 väldigt litet till styrbromsen också - bottnar de också när man drar i spaken?

Gustaf
Ett långt och komplext system luftas oftast bäst genom att trycksätta vätskebehållaren, kan också vara värt att prova.
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar