Hallå.
Jag har skarvat ihop min Amazon rattaxel med en Ascona styrväxel och för att gå ut i orginal hål på torpeden så blev vinkeln på knutarna rätt skarp. Iaf på den övre. Det medför att jag får kraftiga hastighetsvariationer mellan ratt och hjul. Enkelknutarna ska enligt uppgift funka till 30-32 grader men det blir inte bra i praktiken. Det rekommenderas <20 grader om det ska bli användbart. Så till frågan. Hur löser jag det här? Är det nån som provat köra med skarp vinkel och dubbelknut och fått det att funka eller är det bara att kapa upp torpeden igen och vinkla ner rattstången tidigare?
Var lite trixigt att ta tydliga bilder men jag lägger ut det jag har.
Här syns hur fort det vinklar neråt rätt efter torpeden.
Rattaxelvinklar och knutar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Rattaxelvinklar och knutar
Känner igen det där från när jag hade en Golf mk2 kuggstång på en Rekord C (fast då satt kuggstången bakom framaxeln).
Fick väldigt skarpa vinklar på knutarna, och det kändes som "hugg" i ratten när man vred runt. Jag testade med tre knutkors, men det blev inte heller helt bra. Dels var jag tvungen att ordna ett stöd för rattaxeln och sen blev det väldigt mycket delar att skarva ihop=risk att nåt lossnar och fler ställen där det kan glappa.
Går det att vinkla om kuggstången lite? Alltså inte flytta den i höjdled utan vrida den lite så vinkeln ökar på den nedre knuten och minskar på den övre?
Fick väldigt skarpa vinklar på knutarna, och det kändes som "hugg" i ratten när man vred runt. Jag testade med tre knutkors, men det blev inte heller helt bra. Dels var jag tvungen att ordna ett stöd för rattaxeln och sen blev det väldigt mycket delar att skarva ihop=risk att nåt lossnar och fler ställen där det kan glappa.
Går det att vinkla om kuggstången lite? Alltså inte flytta den i höjdled utan vrida den lite så vinkeln ökar på den nedre knuten och minskar på den övre?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Rattaxelvinklar och knutar
Motorfästet hindrar vridning av styrväxeln uppåt ser det ut som.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Rattaxelvinklar och knutar
Kanske går att göra ett nytt motorfäste som rattaxeln går igenom?
Re: Rattaxelvinklar och knutar
Det hade nog hjälpt en hel del att få vrida upp styrväxeln men den sitter i M10 genom framvagnsbalken så i så fall måste jag svarva ner fästena och bygga helt nytt. Undviker gärna den manövern.
Ett alternativ jag tänkt på är ju helt enkelt att sätta första knuten från ratten sett rätt efter lagringen under brädan. Det borde minska vinkeln rätt kraftigt men kräver också en del ombyggning.
Om det skulle funka med en sån här hade jag ju jublat. Dyra men väl värt det om det sparar mig timmarna att bygga om allt.
Jag är inte helt säker på att jag förstått rätt men när axlarna på var sin sida av två knutar är parallella så tar väl hastighets och längdförändringarna ut varandra. Nu viker det ju av åt alla möjliga håll så min teori är att kanske inte knutkorsen ska linjera som man är van vid på tex kardanaxlar. Skulle det mao kunna hjälpa mig att vrida korsen nåt i förhållande till varandra?
Ett alternativ jag tänkt på är ju helt enkelt att sätta första knuten från ratten sett rätt efter lagringen under brädan. Det borde minska vinkeln rätt kraftigt men kräver också en del ombyggning.
Om det skulle funka med en sån här hade jag ju jublat. Dyra men väl värt det om det sparar mig timmarna att bygga om allt.
Jag är inte helt säker på att jag förstått rätt men när axlarna på var sin sida av två knutar är parallella så tar väl hastighets och längdförändringarna ut varandra. Nu viker det ju av åt alla möjliga håll så min teori är att kanske inte knutkorsen ska linjera som man är van vid på tex kardanaxlar. Skulle det mao kunna hjälpa mig att vrida korsen nåt i förhållande till varandra?
Re: Rattaxelvinklar och knutar
Förstår inte riktigt vad du menar med hastighetsvariationer mellan ratt och hjul. Har heller inte så stor koll på hur denhär knutkorsteorin funkar, men kommer i alla fall att tänka på en film jag sett som visar vad som händer när man har olika vinklar på drivaxlar.
Vet inte om det hjälper något, men kolla gärna filmen
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Vet inte om det hjälper något, men kolla gärna filmen
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Re: Rattaxelvinklar och knutar
bra video!
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Rattaxelvinklar och knutar
Bra video. Den beskriver faktiskt exakt hur jag menar. Vrider jag ratten i jämn fart mellan fulla rattutslag så rör sig hjulen med variabel hastighet. Och mest tydligt blir det om jag tar i hjulen och vrider när bilen är upphissad. Då känner man kraftiga "pulser" i hjulen. Två per varv på rattaxeln.
Här står det lite om phasing bl.a.
http://www.lvvta.org.nz/documents/infos ... hasing.pdf
Har även lagt märke till att rattaxlelknutar på standardbilar inte sitter ihop som på kardanaxlar iom att rattaxel och ingående axel i styrväxeln som regel inte är parallella.
Här står det lite om phasing bl.a.
http://www.lvvta.org.nz/documents/infos ... hasing.pdf
Har även lagt märke till att rattaxlelknutar på standardbilar inte sitter ihop som på kardanaxlar iom att rattaxel och ingående axel i styrväxeln som regel inte är parallella.