Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 9:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 17, 2015 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Dennis M skrev:
Flytta över karossen till en BMW bottenplatta måste vara enklast och bäst, tex. E30 eller e36 kompakt.


Jo det är det kanske.. Men ska ju säga att bilen ska jag försöka hålla så orginal i utseende .. lite därför .. annars kunde man bara kapat allt o byggt rör ram ju

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 17, 2015 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Tror inte ni tänker på hur liten en Golf Mk I är.
Ingen av de bilar ni föreslår ryms under en Mk I kaross.

Det största problemet Gurra kommer ha är att få in allt under skärmarna.
Kommer få smalna av de mesta i framvagns och bakvagnsväg.

Det som kommer närmast i storleksväg är BMW 2002.
Och dessa är ju inte lätta att hitta för slakt.

Sedan är de väldigt lika t.ex Golf Mk II & III syncro i bakvagn.
Inte alls så kassa som alla säger , bygg med camber och toejustering så fungerar de.
Och då är de väldigt lika som E30 , går ju att få dem ok med.
Squat hit och dit , beror på om man ska åka dragracing.

Framvagnen , beror ju på hur du ska ha motorn.
Framvagnsbalk med komplett Golf Mk II/III grejer.
Så har du allt klappat och klart.

Problemet är att styrväxeln sitter uppe på balken.
Men det beror ju helt på hur du gör tråg och var du monterar motorn.
Går ju sänka styrväxeln och bygga bumsteerkit.

Men detta är ju bara mina åsikter =)

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 17, 2015 10:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Alltså det ska bli typ av familje bil :) ja jag var med inne på bmw e30 bakvagn .. Men när mer o mer fundera så är nog volvo axel lättare sen går det att åka fort med det med :P Ja fram vagnen är jag lite så därför .. Vw mk2 var jag lite inne på men som du säger sitter styrväxlen uppe på balken då är den helt i vägen för motor.. Tanken är antligen en saab motor eller vag 1,8t .. Men som volvo 240 balk så är ju styrväxlen helt bort när den sitter framför.. Sen kan man alltid bygga en egen snyggare balk om vill ... ja jag vill ju inte flytta in motor för långt heller när vill hålla mycket av orginal stuket ändå på bilen. Försöka så långt det går att dölja att man har rwd den :) Men som sagt är helt grön på det så alla tips o ide är tacksamt :) någon som vet någon bra sfro man som kan bolla ide med ?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 17, 2015 11:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 583
Ort: Skellefteå
240 axel är riktigt smal, på tex kadett c är det gott om plats i originalskärmarna med volvoaxel. Google ger dig snabbt exakta mått. Om du inte ska åka så lågt så kanske du klarar dig med att jacka ur rambenen just där axeln träffar dom för att få fjädringsväg.

Väljer du att åka volvoaxel bak så skulle iaf jag tagit även komplett framvagn med balk, länkarmar, styrväxel, fjäderben och bromsar så får du både ett komplett bromssystem som lirar ihop och fungerande geometri direkt, det blir lätt galet om man börjar blanda delar och inte har stenkoll på allt som påverkas.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 18, 2015 2:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Men mk II styrväxel i min volvobalk hamnar den likt mk II.
Men pga att motorn sitter lite högt så hamnar upphöjningen på tråget där alldeles på styrväxeln.
Vill man dock sänka motor och montera längre bak så får man klura mer.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 18, 2015 7:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
MattiasH skrev:
240 axel är riktigt smal, på tex kadett c är det gott om plats i originalskärmarna med volvoaxel. Google ger dig snabbt exakta mått. Om du inte ska åka så lågt så kanske du klarar dig med att jacka ur rambenen just där axeln träffar dom för att få fjädringsväg.

Väljer du att åka volvoaxel bak så skulle iaf jag tagit även komplett framvagn med balk, länkarmar, styrväxel, fjäderben och bromsar så får du både ett komplett bromssystem som lirar ihop och fungerande geometri direkt, det blir lätt galet om man börjar blanda delar och inte har stenkoll på allt som påverkas.


Ja Volvo axeln verka rätt nära orginal spårvidd. Hur hade du gjort egna bärarma där bak sen moment stag? Ja tänkte bara Volvo har rätt så stor klump där bak på länkarmarna men går kanske byggs om. Ja det hade nog varit smidigt så som du säger med bromsar. Tänkte mest det med fjäderben att bak försöka åka med vw. Kanske fram med.

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Varför inte en 4x4 bakaxel med lös klump?
Finns ju massor med dubbla A-arm eller multilänk.
Minst lika bra grepp och andra fördelar.

Golf 4 , Passat , Audi.
Japanare.

Korta bryggan och i med passande klump.
Men de verkar som du redan bestämt Volvo....

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
ja jag hitta någon vw passat bakvagn.. Nja jag har inte bestämt mig för något.. Men som sagt volvo ligger nära i spårvidd.. Sen vill hålla stuket på bilen med... Men mer vad man ska åka volvo framvagn med ?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Ja passaten den får man korta MYCKET.
Jag har en från 97-04 liggande.
Den är ganska bred.

Men Golf 4 4-motion ligger bättre till om man kortar den.

Men båda är ganska låga i höjd.
Bygger inte så mycket trots bryggan.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 9:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Ja jag inte kollat bredd på dom.. Ja men det är ju det lite då får man bygga nya länkarmar sen är säkert geometrien blir rätt när man korta dom :( sen är lite då blir spec axlar om det går att lösa .. Har du något mot steel volvo axel ?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 19, 2015 11:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Nää , du kortar balken på mitten.
Geometri mm behåller du som den är.

Haha nää.
Men det är ju ganska föråldrat.
Ska man inte åka fort på strippen är det ju värdelöst.
Kostar minst lika mycket att bygga en hållbar stel pinne som en delad bakvagn med diffklump.
Varför ska man liksom bygga en föråldrad konstruktion på en som DU säger gatbil med baksäte.
Mk I är nog små som de är utan att försöka klämma dit stag under och triangellänk för trelänken.
Ramben bak går precis vid hjulhus , dämparen sitter precis där och sedan är det kanske 90cm i mitten.
Tänk själv hur lite plats du har kvar.

SFRO vill ju ha sina stag så långt ut det går.
Och du lär få bygga stag som är krökta om du ska få plats med allt.

Så det är nog mer realism än negativitet.
Det är kanske du som bör öppna upp istället för att låsa dig vid saker.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 7:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Okej får vad för bil tänkter du man ska ta bakvagn ifrån? Menar visa går ju knappt att korta ner. Än så åker man på spec axlar. Man kan ju åka med rätt långa bärarmar men man får flytta tanken. Nja blir ju dyrare om man ska ha spec axlar. Var lite inne på bmw men många säger det är dåliga axlar. Är uppenbart för förslag :)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 10:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Kommer med lite inspiration istället.
Kan blir super med stel pinne med.

Men här är en: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 ... hlight=rwd

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 10:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
HÄR har du den jag tänkte på först: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... light=golf

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2015 12:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 583
Ort: Skellefteå
Bild
Typ sådär kan du göra momentstaget om du kör stel axel. Där ser du även hur dom yttre länkarmarna sitter fast. Med en sån lösning får du minimal inverkan på befintligt golv och en följsam och trevlig bakvagn med fint fäste.
Visst finns det fördelar med multilink typer men det kräver mer jobb både på karossen och själva bakvagnen.
Jag har antagit att du tänkt åka lågt också? Eller ska det bli en dundersleeper?

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010