Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 2:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 21, 2015 2:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Ja det såg trevligt ut :) ja något sånt moment stag hade jag tänkt på. Men vad jag läste ska det var typ av flytt i fram kanten eller man har fast med bussning? Skicka till sfro fick bara svara att bygga så den står på hjul o motor o bromsar är där. Tänkter lite man får ju förstärka där infästningar till axlen ska sitta. Sen får jag göra utformning till axlen vid ram benen så kan fjädra. Tanken med stuket är ju vill ha den så inte ser direkt att den ärm byggd :)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2015 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 731
Ort: Mariestad
Den ska kunna röra i sig i fram. Framåt och bakåt (längsled) samt klara en del vridningar.

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2015 8:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
ja men det kan man väl göras lättast att rör löper i ett annat rör ? Men hur räknar man ut hur infästningar ska sitta ?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Någon som är hemma på hur man ska räkna fram det med bärarma o momenstag... för dert blir väl när det fjädrar att vinkel kommer ädra sig på axlen ??

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 9:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 731
Ort: Mariestad
Det är fördelen med denna upphängningen, att pinjongvinkeln blir ganska konstant.

Anledningen att chevrolet/pontiac har fästet i växellådan beror nog på det att de har en lång enkel kardan med glidjoke. Då följer ju vinkeln på pinjongen med kardanen helt utan brytning.

Finns massor att läsa om denna typ av upphängning, men tro inte på de som jämför den med "stegar" avsedda för dragracing.

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 9:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Okej ja jag försökt googla med hitta inte riktigt någon bra info.. tänkte lite hur långa öron man ska ha på axlen o var infästning till momenstaget ska hamna i bilen :( Men blir det inte rätt så bra ändring på vinklen eller jag tänker fel

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 25, 2015 7:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Hitta en bild lite hur jag tänkte.. Men frågan är ju hur långt fram ska det staget sitta i bilen ? sen lite hur långt ner från axlen till centrum på bärarma ska man ha ? eller det är lite efter tycke o smak ? för jag fundera lite om man ska göra så dom går att flytta .. för så jag fatta så när bilen står på marken så ska bärarma vara rakt ?
Bild

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 25, 2015 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 731
Ort: Mariestad
Tror du är på rätt spår med bärarmar paralella med marken. Längden på momentarmen tycker jag du ska kopiera från en ascona/manta.

Du kanske kan göra glidytan lite längre i fram på momentarmen och fästet justerbart.

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 25, 2015 9:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Ja gör man sen så man kan flytta dom. Menar kapa bort fästen på axlen o göra nya. Ja var får man reda på hur långt sånt är? För är ju lite om man ska dra fram det i kardan tunneln

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 25, 2015 11:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 590
Ort: Skellefteå
Ett längre momentstag ger "mindre reaktioner" vid acc och broms. Jag kan ta måtten från en ascona om du vill.
Bärarmarna bak kan du horisontella för att få så lite ändring av hjulbasen som möjligt vid fjädring, samma med panhardstaget.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 26, 2015 5:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Ja du kan mätta hur långt det är.. kom bara på jag måste kolla så att det går att få ditt axel o kardan .. tänker mest i upp tryckt läge så man inte måste kapa massa i golvet... :shock:

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 29, 2015 10:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Har du bilder på hur du byggt i Opel? Mätt lite fram o tillbaka verka som det ska gå. Jag åker på bygga nya ram ben med båge upp så axlen går fri.

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 29, 2015 2:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 727
Ort: Umeå
Skulle den inte vara orginal i kaross?
Förstår att du måste bygga om då det är trångt i MkI.

Ser att du söker E30 bakaxel med.
Har du koll på skillnaden mot en Syncro?
Syncron ska ha smalare även om det bara skiljer några cm.
Med syncroaxeln kör man fjäderben som på fwd golf.
Dvs orginal infästningar upptill.

BMW har separat fjäder på länkarmen , går dock bygga coilover.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 29, 2015 7:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 751
Ort: Skåne Kristianstad
Jo så nära jag kan.. Vill inte ändra själva utseende. Ja jag sökte en bmw bakvagn. Men inte så lätt att hitta. Ja synro kolla på med. Men det är ju inte jätte lätta att hitta heller. Sen ska man åka annan diff så får man åka spec axlar...

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 01, 2015 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1557
Ort: Hässleholm
Kolla hur David gjort på Kadett
viewtopic.php?f=21&t=86085&start=45

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010