Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! pinion vinkel ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Ja det såg trevligt ut ja något sånt moment stag hade jag tänkt på. Men vad jag läste ska det var typ av flytt i fram kanten eller man har fast med bussning? Skicka till sfro fick bara svara att bygga så den står på hjul o motor o bromsar är där. Tänkter lite man får ju förstärka där infästningar till axlen ska sitta. Sen får jag göra utformning till axlen vid ram benen så kan fjädra. Tanken med stuket är ju vill ha den så inte ser direkt att den ärm byggd
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Den ska kunna röra i sig i fram. Framåt och bakåt (längsled) samt klara en del vridningar.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
ja men det kan man väl göras lättast att rör löper i ett annat rör ? Men hur räknar man ut hur infästningar ska sitta ?
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Någon som är hemma på hur man ska räkna fram det med bärarma o momenstag... för dert blir väl när det fjädrar att vinkel kommer ädra sig på axlen ??
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Det är fördelen med denna upphängningen, att pinjongvinkeln blir ganska konstant.
Anledningen att chevrolet/pontiac har fästet i växellådan beror nog på det att de har en lång enkel kardan med glidjoke. Då följer ju vinkeln på pinjongen med kardanen helt utan brytning.
Finns massor att läsa om denna typ av upphängning, men tro inte på de som jämför den med "stegar" avsedda för dragracing.
Anledningen att chevrolet/pontiac har fästet i växellådan beror nog på det att de har en lång enkel kardan med glidjoke. Då följer ju vinkeln på pinjongen med kardanen helt utan brytning.
Finns massor att läsa om denna typ av upphängning, men tro inte på de som jämför den med "stegar" avsedda för dragracing.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Okej ja jag försökt googla med hitta inte riktigt någon bra info.. tänkte lite hur långa öron man ska ha på axlen o var infästning till momenstaget ska hamna i bilen Men blir det inte rätt så bra ändring på vinklen eller jag tänker fel
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Hitta en bild lite hur jag tänkte.. Men frågan är ju hur långt fram ska det staget sitta i bilen ? sen lite hur långt ner från axlen till centrum på bärarma ska man ha ? eller det är lite efter tycke o smak ? för jag fundera lite om man ska göra så dom går att flytta .. för så jag fatta så när bilen står på marken så ska bärarma vara rakt ?
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Tror du är på rätt spår med bärarmar paralella med marken. Längden på momentarmen tycker jag du ska kopiera från en ascona/manta.
Du kanske kan göra glidytan lite längre i fram på momentarmen och fästet justerbart.
Du kanske kan göra glidytan lite längre i fram på momentarmen och fästet justerbart.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Ja gör man sen så man kan flytta dom. Menar kapa bort fästen på axlen o göra nya. Ja var får man reda på hur långt sånt är? För är ju lite om man ska dra fram det i kardan tunneln
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Ett längre momentstag ger "mindre reaktioner" vid acc och broms. Jag kan ta måtten från en ascona om du vill.
Bärarmarna bak kan du horisontella för att få så lite ändring av hjulbasen som möjligt vid fjädring, samma med panhardstaget.
Bärarmarna bak kan du horisontella för att få så lite ändring av hjulbasen som möjligt vid fjädring, samma med panhardstaget.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Ja du kan mätta hur långt det är.. kom bara på jag måste kolla så att det går att få ditt axel o kardan .. tänker mest i upp tryckt läge så man inte måste kapa massa i golvet...
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Har du bilder på hur du byggt i Opel? Mätt lite fram o tillbaka verka som det ska gå. Jag åker på bygga nya ram ben med båge upp så axlen går fri.
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Skulle den inte vara orginal i kaross?
Förstår att du måste bygga om då det är trångt i MkI.
Ser att du söker E30 bakaxel med.
Har du koll på skillnaden mot en Syncro?
Syncron ska ha smalare även om det bara skiljer några cm.
Med syncroaxeln kör man fjäderben som på fwd golf.
Dvs orginal infästningar upptill.
BMW har separat fjäder på länkarmen , går dock bygga coilover.
Förstår att du måste bygga om då det är trångt i MkI.
Ser att du söker E30 bakaxel med.
Har du koll på skillnaden mot en Syncro?
Syncron ska ha smalare även om det bara skiljer några cm.
Med syncroaxeln kör man fjäderben som på fwd golf.
Dvs orginal infästningar upptill.
BMW har separat fjäder på länkarmen , går dock bygga coilover.
VW & Volvo.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Jo så nära jag kan.. Vill inte ändra själva utseende. Ja jag sökte en bmw bakvagn. Men inte så lätt att hitta. Ja synro kolla på med. Men det är ju inte jätte lätta att hitta heller. Sen ska man åka annan diff så får man åka spec axlar...
Facebook https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson
Gustav larsson
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Kolla hur David gjort på Kadett
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=45
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=45