Justerbara dämpare

Modifieringar och tips
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Justerbara dämpare

Inlägg av opelkrut »

Hej jag igen, med ännu en fundering!
Jag har en framvagn av dubbel a-arms typ (opel rekord)
Och jag vill ha lite styvare chassi, så bussningar ska bytas. Men tänkte behålla original fjädern och kapa nått varv för att få ner bilen lite.
Tänkte mig någon justerbar dämpare för att ställa hårdheten. Känns som att det blir enklast så. Eller är jag helt ute och cyklar?
Med en hård fjäder blir bilen lätt stuttig?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Dennis M »

Helt rätt tänkt, enkel justerbar räcker.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Dennis M »

Varför byta bussningar?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Anders_Karlsson »

Originalbussningarna brukar vara ganska torrspruckna efter dryga 40 år, särskilt de tvådelade som sitter i casterstaget längst fram.

Jag köpte polyurethanbussningar till casterstagen på min Commodore B (samma konstruktion på framvagnen). Det märktes ganska stor skillnad vid inbromsning, framhjulen håller sig kvar i rätt läge.
Tror det var de här jag köpte http://www.superflex.co.uk/proddetail.p ... F177-1429K

Sen kan man med fördel byta bussningarna mellan framvagnen och karossen, jag svarvade till nya av nylon.

Man ska inte använda nylonbussningar nån annanstans i den framvagnen för då kan inte länkarmarna röra sig som det är tänkt. Det finns nya bussningar att köpa här http://www.norrakust.se/

Justerbara dämpare som passar rakt på är nog lite svårt att hitta, men det finns tex Bilstein som passar http://shop.forza.se/stotdampare/standa ... 433-1.aspx
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Dennis M »

Kolla om avo eller gaz har.

Fast bilstein är bäst
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av opelkrut »

Okej jätte bra! Snällt att ni hjälper till! Ja byte av bussningarna är väl mest att det måste bytas för dom är tvärslut, kan man satsa på nå rejält på en gång.
Då är jag inte helt borta angående chassi då! :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Dennis M »

Titta och känn lite på bussningar, som Andreas skriver så är det inte lämpligt att byta vissa till hårdare som inte kan leda sig.

Många bussningar på veteranbilar är massiva och hårdare än moderna bussningar förutsatt att de är felfria så då är nya orginal lämpliga.
Hårda bussningar tar bort mycket komfort så byt inte de som redan flexar minimalt.
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av opelkrut »

Komforten är helt borta redan då den är rensad :)
Skall köras med hjälm iaf. På gatan blire väl peltor.
Så icke ledbara bussningar skall inte vara hårda?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Dennis M »

Är det en sån bil så satsa på ledlager, kärvar inte.

Poly och nylon gillar inte de spänningar som blir när du tex. Ökar caster
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av opelkrut »

Okej, ska titta på det om det går att lösa. Slits inte dessa ganska fort. Även med gummi damasker?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Dennis M »

Nja, det säljs väl en hel del av dålig kvalitet, sen låter det inte som du ska köra bilen varje dag.

Annars har ju många bilar ledsagar orginal med damskor som går att använda men det är väl lättast att använda om man bygger egna bärarmar.

Kanske idé att satsa på coilovers direkt så är det lättare att ändra hårdhet, höjd och cornerweight?

Har du bild på hjulupphängningen?
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av opelkrut »

Okej, ska försöka fixa en bild på min, hittade inge vettigt på Google. Men det är ju en rekord c/ commodore a. Så du kan ju googla lite och kolla om du ser hur det ser ut :)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Anders_Karlsson »

Här är ett par bilder på framvagnen på min Commodore B, den har samma konstruktion som Commodore A.

Bild

Bild

Hittade en framifrån också.

Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av opelkrut »

Ska man satsa på en sån här typ då? Eller är det bra att ha en justerbar dämpare?
Bild

Då lär undre a armen förstärkas och "koppen" lär byggas om lite. Men det skulle funka? Blir inga konstiga fenomen i och med att det sitter ihop och inte är separat?
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Justerbara dämpare

Inlägg av Anders_Karlsson »

Det är ganska trångt inne i stötdämpartornet, ska man ha coilovers så får man nog räkna med att kapa och svetsa lite där originalfjädern sitter.

Jag måttbeställde mina Leda coilovers, kostade en vacker slant men de är fortfarande bra efter flera säsonger med bankörning.
Tyvärr finns inte tillverkaren Leda kvar, men jag tror GAZ kan tillverka måttbeställda grejer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar