4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Då är det dags att bygga 4länk. Inhandlat från snowball.
Vad bör man tänka på, och vilka är de vanligaste felen man gör?
Vore gött med lite tips innan man drar igång så man slipper göra onödiga misstag
Vad bör man tänka på, och vilka är de vanligaste felen man gör?
Vore gött med lite tips innan man drar igång så man slipper göra onödiga misstag
Don´t panic
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Det vanligaste felen är;
1. man söker inte i forumet efter gamla trådar som handlar om samma sak
2. man har inte klart för sig vad bilen ska användas till (dragracing, banracing, rallycross, gatkörning - reggning)
Gustaf
1. man söker inte i forumet efter gamla trådar som handlar om samma sak
2. man har inte klart för sig vad bilen ska användas till (dragracing, banracing, rallycross, gatkörning - reggning)
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Som Gustav säger!!!
En 4-link upphängning behöver utformas för uppgiften den ska vara bra till. Ska den vara optimal för Dragracing så bygger man på ett speciellt sätt, ska den vara för maximal väghållning så ser den ut på ett helt annat sätt o.s.v.
Vill man ha en bil som klarar lite av varje (men inte blir optimal på vare sig det ena eller andra) då är det inte säkert att en 4-link upphängning är nödvändig. Då finns det många andra bra allternativ.
Jag har skrivit en hel del här på forumet om 4-link och Chassi för dragracing så sök på mina inlägg så hittar du en hel del nyttigt.
En 4-link upphängning behöver utformas för uppgiften den ska vara bra till. Ska den vara optimal för Dragracing så bygger man på ett speciellt sätt, ska den vara för maximal väghållning så ser den ut på ett helt annat sätt o.s.v.
Vill man ha en bil som klarar lite av varje (men inte blir optimal på vare sig det ena eller andra) då är det inte säkert att en 4-link upphängning är nödvändig. Då finns det många andra bra allternativ.
Jag har skrivit en hel del här på forumet om 4-link och Chassi för dragracing så sök på mina inlägg så hittar du en hel del nyttigt.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Ja tanken är att köra driifting enbart med.
Bilen kommer inte reggas i någon klass eller liknade då det bara är på "lek".
Bilen kommer inte reggas i någon klass eller liknade då det bara är på "lek".
Don´t panic
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Okej. Drifting det är inte min specialitet. Då får vihoppas att någon annan kan komma med goda råd åt dig
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
drifting borde ju va tvärt om som dragrace? så lite fäste som möjligt
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Så mkt fäste som möjligt
Nu framgår det ju inte om du tänkt tävla men man är ju begränsad till OEM fästpunkter i karossen.
Jag körde typ 3-länk, eller torguearm kanske det heter? en yttre länkarm på varje sida och momentstag i mitten. Otroligt följsam bakvagn med fint fäste även om jag bara fick in 205 däck på kadetten.
Nu framgår det ju inte om du tänkt tävla men man är ju begränsad till OEM fästpunkter i karossen.
Jag körde typ 3-länk, eller torguearm kanske det heter? en yttre länkarm på varje sida och momentstag i mitten. Otroligt följsam bakvagn med fint fäste även om jag bara fick in 205 däck på kadetten.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Jag skulle också bygga för så mycket fäste dom möjligt. Denna länken kanske hjälper lite
http://www.superstreetonline.com/how-to ... sis-setup/
http://www.superstreetonline.com/how-to ... sis-setup/
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: 4-länk Behöver tips inför ombyggnation volvo 740
Ja den del nyttigt var det där
Börjar filura lite kring att plåtarna som stagen ska sitta i axel o kaross kommer att komma ganska så nära marken….
Jag kommer ju inte köra med några höga slicka eller så. ( 225 / 45 / 17)
Börjar filura lite kring att plåtarna som stagen ska sitta i axel o kaross kommer att komma ganska så nära marken….
Jag kommer ju inte köra med några höga slicka eller så. ( 225 / 45 / 17)
Don´t panic