Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Modifieringar och tips
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

Någon som är lite kunnig på länkarmar ? måste bygga egna .. Måste ifästnings punkterna ligga i linje ? eller man kan flytta ut den bakre lite .. får jag tänker då kan jag åka med orginal infästning i karossen ..
tänkte bygga typ som dom här
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av therealpinto »

För att armen ska kunna röra sig utan låsningar så måste man antingen ha en rak linje genom infästningarna, eller leder/bussningar som kan hantera skillnaden. Men linjen kan vara vinklad i förhållande till bilens centrumlinje.

Är linjen/infästningarna vinklade så kommer armen (eller egentligen yttre ledpunkten) inte röra sig rakt upp och ned. Det påverkar oftast caster, om jag tänker rätt kommer det i ditt fall betyda minskad caster vid infjädring vilket kanske inte är helt önskvärt.

Jag brukar rekommendera att man gör en mockup i den här typen av fall. Bygg en enkel bärarm i trä och gör provisoriska fästen så du kan känna om det kärvar, och se/mäta hur vinklarna ändras. Det är oftast enklaste sättet att se hur det beter sig.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej så det bästa o kanske enklaste då är att ha dom i linje . För jag tänkte lite att slapp o kapa i golvet för det.. Men då får man kapa i golvet.. för flyttar in den infästing så den är i linje så blir det ju som volvo har det från början .. För det är ju att ska gå och bes med.. för fundera lite om man hade haft det bakre infästning med någon form av länk lager ? för det hade ju hjälpt med sen frågan hur sfro tycker om det
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av therealpinto »

Det är bäst att du bygger som upphängningen "ska" se ut, sikta på det tycker jag.

Länklager med dammtätning accepteras men det är en onödigt dyr lösning kan jag tycka.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

var ut o tog lite kort så ser man lite bättre ... som man ser när jag satt ditt gängstångne i främre hållet så stämmer det nästan.. frågan är ju om man ska skära i golvet o lägga en typ 8-10mm platt så man kan bulta fästet i .. elller om man flyttar fram det så man får det längre fram mot balken ?
Bild
Bild
Bild
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av therealpinto »

Eftersom du verkar ha helt plan plåt att jobba med så skulle jag rekommendera att du flyttar fästet i bredd så det sitter helt rätt. Lägg förstärkningsplåt på insidan av bilen, med svetsmuttrar, och skruva genom golvet. Är det tunn plåt kan man gärna lägga en större typ 2 mm plåt under golvet också.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av jonas landin »

Kul bygge!

Ja hade nog funderat över vilken typ av infästning/bussning du ska ha i bakkant, den typen som sitter orginal på golfen är nog både underdimensionerad och rätt sladdrig!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

therealpinto skrev:Eftersom du verkar ha helt plan plåt att jobba med så skulle jag rekommendera att du flyttar fästet i bredd så det sitter helt rätt. Lägg förstärkningsplåt på insidan av bilen, med svetsmuttrar, och skruva genom golvet. Är det tunn plåt kan man gärna lägga en större typ 2 mm plåt under golvet också.

Gustaf
Jag tänkte att jag skulle använda bultar som jag redan har i golvet.. Sen tänkte jag bulta ett vinkel järn som jag svetsar en typ 30mm axel så jag flyttar fram infästning lite .. sen den axlen gängar man o dra en m12 bult i .. så som bilden på länkarm jag visa längst upp.. så den har med bussning fram jag tänkte likadant bak med.. tror du om det ??
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

jonas landin skrev:Kul bygge!

Ja hade nog funderat över vilken typ av infästning/bussning du ska ha i bakkant, den typen som sitter orginal på golfen är nog både underdimensionerad och rätt sladdrig!
Nja jag köpte nya sån bussningar dom är faktiskt riktigt hårda bussningar orginal i mk1 .. Men tror det blir länka arms bussning från volvo.. samma som där fram där bak med..
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av therealpinto »

Jag förstår inte riktigt hur du menar...

Men en erfarenhet jag har från att bygga lite, är att det är oftast smart att bygga så att "lösa delar" har så mycket standardmått som möjligt. Dvs bygg så en standard Volvo 240 bärarm passar. Det blir då väldigt mycket enklare att byta bärarm om du kröker eller skadar en i framtiden, annars ska du stå och ändra den innan den passar.

Karossen bygger du troligen om bara en en gång...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

Jo men Volvo passar inte så måste bygga egna. Lite hur grovt det ska vara. Ska försöka rita lite så ser hur jag menar :thumbright: lite svårt att förklara. Kan man skicka pm till dig o prata om sfro bes? Mvh Gustav
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av therealpinto »

PM går bra.

Det jag menade är att ibland är det smartare att bygga om strukturen i bilen, så den passar standardmässiga slitdelar, än att anpassa slitdelarna.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

Punkta ihop bakre fäste ikväll .. Vad tror folket om det :)
Bild
Bild
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av jonas landin »

Nu hoppas jag att jag inte framstår som negativ,
Men det blir väldigt mycket brytningar i ett sånt fäste, en bra grund e att hela belastningen ska vara imellan fästpunkterna!

Sen ser det ut som främre å bakre bussningen hamnar ganska nära varandra, det resulterar i ett hårdare liv för bussningarna och större risk att det flexar när man bromsar.

Nu kanske du inte ska ha så breda länkarmar?
Men jag hade satsat på så brett mella bussningarna som möjligt, nånstans lika brett mellan dom som länkarmen blir bred.

Även(eller speciellt) om du ska bygga egna länkarmar så är det ju bättre att det blir riktigt från början!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Länkarmar Volvo 240 Egen byggda

Inlägg av Vr6_mannen »

Tack för info :thumbright: man lite ny på detta. Där är 230cc mellan bussningar. Så som jag fundera på är att sätta två m10 bultar på var sida om axlen 55mm fram sen svetsa en platta i karossen o bulta det i. Så det blir 4st m10 bultar på vardera fäste. Vad tror folket om det?
Skriv svar