Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag letar efter en bra tävlings stol som man har råd att köpa till min vega som jag kör comp dragrace med över 8.5 sek nån som har bra tips och råd?

har sett motor soffan 172 och nyliga haverier och jag har altid försökt va klok och bygga så säkert som jag kan med mina förutsätningar. lystnar på JP också som är klok och jag har rätt bra koll på bälten, hjälm,skor, hybridskyd och brandsäkerhet mm i bilen men just stolen är en mycket viktig sak och väldigt avgörande. jag har ingen så kallad "funnycar bur" i min bil heller så extra viktigt att få stöd för nacken.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av super7 »

Är det något årsmodells krav på stolen?
Om inte så går det att hitta stolar som gått övergränsen så att säga
inom vissa klasser i rally till rätt peng ibland.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av MattiasH »

Det är passformen på stolen som är viktigast, försök hitta en som sitter tight i arslet och följer ryggens form bra samt har rätt höjd för bälteshål.
Tyvärr är det ju lite dåligt om återförsäljare av sån utrustning här uppe så man får försöka provsitta så mycket stolar man kan när tillfälle ges på tävlingar osv.
Vad är det för klassningar av stolar som gäller i dragrace?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av Jens Gustavsson »

typ en sånhär stol , men vad som ser väldigt snikit ut på den är att den inte är bultad i ryggen??? kan ju inte va så stadig tycker jag? tror JP snackat om just hur viktigt bultningarna i rygstödet är och det är ju ganska logiskt.

mitt reglemänte kräver inte datum eller speciellt fia godkänande men ska läsa om hur den ska bultas fast tror inte en sån sparco duger av den anledningen??

denna stol va för förare upp till 185cm och max 75 kg och jag ligger lite under på båda dem men vore klart bäst om man kunde provsitta innan man köper.

Bild


http://rallyimport.jetshop.se/sparco-ci ... c-131.aspx
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av MattiasH »

Jag har en såndär circuit 2 i min corsa så kan du få provsitta, är snart dags för dynokörning på den.

Nästan alla rally/racing stolar är godkända efter FIA 8855-1999, det tillåter stolen att flexa ganska mycket (upp mot 10cm i ryggen har jag för mig, går leta fram).

Racetech seats är bara dom jag vet som har 2 fästpunker även i ryggen vilket såklart är bra, dock är ju prislappen lite saftigare..
http://racetechseats.com/products/119-series.php
Jag vet inte vad som finns att tillgå i dragracekretsar dock.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av super7 »

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av Jens Gustavsson »

MattiasH skrev:Jag har en såndär circuit 2 i min corsa så kan du få provsitta, är snart dags för dynokörning på den.

Nästan alla rally/racing stolar är godkända efter FIA 8855-1999, det tillåter stolen att flexa ganska mycket (upp mot 10cm i ryggen har jag för mig, går leta fram).

Racetech seats är bara dom jag vet som har 2 fästpunker även i ryggen vilket såklart är bra, dock är ju prislappen lite saftigare..
http://racetechseats.com/products/119-series.php
Jag vet inte vad som finns att tillgå i dragracekretsar dock.

låter bra :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av Jens Gustavsson »

har ringt och kollat på lite olika "rally" stolar men inga är bultade i ryggen.

om man läser på sidan 40 i DRT tekniska reglerna så säger den.... "Det ska i neder- och bakdel, stödas av bilens ram eller lämplig tvärbalk "

det gör att en sån stol ej godkäns eller i en dragrace bil ?? om den är i glasfiber och man plockar av inredningen sen förstärker lite och gör en fäst platta är den godkänd då?

jag som jobbar med olika bilar i olika motorsporter slutar aldrig förvånas över hur mycket reglerna skiljer mellan olika klasser helt utan anledning.

jag förstår att det är bra med att minska svikten i en stol med bultningar i ryggen men samtidigt förstår jag att en stol som är godkänd för en WRC bil borde klara en hel del! men hur gör jag om jag vill ha en bra stol ?? min nuvarande är ju godkänd men kass :(

mvh jens
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av jp »

Bra frågeställning.
Stolen och bälte i samarbete är fundamentet i bra säkerhet inuti bilen.
De flesta FIA stolar homologerade (spec 1999) är skitstolar om du frågar mig, det finns dock undantag, men allt som är i det lägre prisintervallet tillhör skitkatergorin. Flex upp till 185 mm är ok enligt standarden, det är alltså efter den gammal skolan där man på 90-talet tycket att långa bälten som tänjer sig och stolar som ger efter skapar en mjuk uppfångning i en krasch...å det var med det man visste då en bra lösning. Idag vill ma ha kontroll över passageraren i en krasch, dvs korta bälten, stabil stol, driver Nets som stöder stolen etc.

Så om man köper en stol av den äldre standarden (1999), och dessutom i de lägre prisintervallet så bör man investera i Driver Nets som stöder stolen vis sido/offset krasch och påkörning bakifrån.

Om man vill ha det bästa som finns under den gamla standraden (1999) så är det Racetech som gäller, vi har dom stolarna på lager.

Observera att ovanstående enbart gäller konstruktionen, det är minst lika viktigt att stolarna har rätt bredd/rygglängd också. Om du har en superfin och skitdyr stol men den är för bred och har för lång rygg, så kommer du ändå att bryta ryggen i småbitar i en rejäl krasch. Samma sak gäller med bälten, om dom inte är installerade rätt, med korrekt geometri så kommer du också att skada dig även om du har den bästa stolen.

Eftersom vi pratar DR och man har lite mer valmöjligheter (behöver inte ha FIA) så kan detta vara ett alternativ, dessutom riktigt bra. Finns i olika ryggläng/bredd och varianter för axel, hjälm support etc.
Ska själv ta hem en sån till min SS Viper.
https://www.kirkeyracing.com/product/10 ... ONTAINMENT
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bra tävlings stol för under ca 5000kr?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tack JP för ett bra svar :thumbright:

ska klura vidare i denna djungel.

tyvärr fins ingen budjet för stolar i pris klassen +5000 kr för mig iår om det ska bli nått kört, har redan fått köpa sfi kåpor till min tidigare sfi klassade PG för alla årets säkerhets uppdaterings pengar.

då det inte behöver va godkänd stol i dragrace kanske man kan bygga en egen i stål eller glasfiber senare.

mvh jens
Skriv svar