Volvo 240 kuggstång på 140

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av maxn51 »

Tja, som vanligt har det spårat ur lite här å har bestämt mig att ja "måste" ha kuggstångsstyrning med servo.

Så nu undrar jag va ni har för erfarenheter av detta? Har alldrig gjort det själv men tror ja har hyfsad koll på det mesta men vill ha lite tankar å synpunkter;)

Nått jag inte vet hur man gör är hur man kortar 240 kuggstången?
Har en tanke ang detta som jag tycker borde funka å de e att bygga en bygel framför kuggstången som är fäst där man normalt skruvar fast styr stagen och sedan bultar stagen i bygeln. Sen tänkte jag att man kunde ha en "ögla" i lämpligt material som bygeln kan glida i monterad på mitten av kuggstången. Sen tänkte ja att man bara bultar styrstaget i denna "bygel" och kan då få inre styrleden hur långt in mot bilens mitt man vill. Vad tror ni om en sådan konstruktion?

Som jag förstått det ska inre styrled vara ungefär där undre/inre bärarmsinfästngen är om man tänker i sidled samt att styr staget ska gå parallellt med undre bärarmen. Stämmer det hyfsat? Detta är väll för å få vettig bump steer?

Sen har jag förstått att en förskjutning av kuggstången fram eller bakåt i körriktningen påvärkar ackerman men påvärkar det nåt mer?

Eftersom 140 spindlarna har styrarmen rakt fram så lär man väll få i princip ingen ackerman? Det är dock bara bra då det ska gå rätt brett;)

Är det nåt jag glömt tänka på så säg till har inte 100 koll, är somsagt mest om hur Man kortar kuggstången och hur den bör placeras i längs led (menar frammåt/bakåt i bilen) jag behöver veta men bollar gärna idéer om hela konceptet:)

PS tanken är att det ska bessas oxå så om nån vet vad bess gubbarna säger om dessa modifikationer så lyssnar jag gärna;)


Mvh Max
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av The »

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av maxn51 »

Tackar det svarade och bekräftade endel tyckte jag sökt endel men utan större framgång;)

Dock återstår mitt största fundering hur exakt det går till när man kortar styrväxeln om det går och endå ha servo kvar?;)

Kan lägga in en till fråga i samma tråd om man får å de e om nå har nå bra tipps på eldriven servo pump som passar till 240 styrväxeln hälst liten å smidig då det är ont om platts;)


Mvh Max
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av maxn51 »

Bild

Så där tänkte jag borde funka?

Tanken är att bulta styr stagen i fyrkantsrören och ha en lagring som det runda röret kan glida i på mitten, (är ett armeringsjärn ist för rör eller kanske massiv rundstå g då jag ej hade lämpligt Material hemma)

OBS detta är självklart en halvseriös prototyp om metoden skulle användas blir det nå lite seriösare;)


Mvh Max
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av Guson »

Bland annat Audi har redan en lösning som liknar det du försöker åstadkomma: https://www.google.se/search?q=audi+kug ... 8Q_AUIBigB

Guson
Tomas Gunnarsson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av The »

Opel kadett e (och kanske Astra) har väl liknande
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av maxn51 »

Es sådan vore perfekt men har inte Audi kuggstången monterad bakom axeln?
Får forska lite i Opel vet du om de sitter monterade framför axeln?
Har en teori som är lite halvknasig, men borde man inte kunna ta en kuggstång från en lämplig Audi som har kuggstången bakom axeln och är högerstyrd? Då borde de bli rätt om man monterar den upp och ner alltså;)


Mvh Max
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av therealpinto »

Det finns en hel del skrivet här på Sävarturbo också om kuggstång på 140 framvagn, jag tror det är en bra idé att läsa igenom de trådarna.

Tidiga Audi 100 har styrväxeln bakom axeln men styrarmarna framåt, så den styr åt "rätt" håll för 140 framvagn. Men om bredden stämmer hyfsat vet jag inte.

En ändring av detta slag kräver normalt sett regbesiktning och då är det mycket enklare om bilen kan gå som ombyggt fordon, annars är det mer lotteri.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 240 kuggstång på 140

Inlägg av maxn51 »

Okej tack försökt söka men hittar inte så mke:/ ska kolla mer på audisarna:)

Ja bilen kommer nog gå som ombyggt, bytt typ allt dvs bromsar, byggt om framvagn bytt motor, vxl låda, kardan, diff, osv;)


Mvh Max
Skriv svar