Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 1:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 28, 2016 11:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 110
Ort: Tenhult
Har nu kommit fram till bakvagnen i mitt bygge.
Har använt Cashims programmet för att få en vettig framvagn. Frågan är finns det något liknande fint program för bakvagnen?

Bilen i fråga är en Vauxhall Firenza som skall användas som vardagsbil / Busbil.

Trotts att jag byter det mesta från trösklar och ner på bilen i form av rambalkar och golv så vill jag ha en ganska kompakt bakvagn så baksätet får plats. (Ja bilen skall SFRO besiktigas)

Bakvagnen byggs runt en 1031 axel.
Tidigare satt det en K-Länk för den gamla bakvagnen.
Och min plan är att fortsätta på samma spår. (Om ingen övertygar mig om annat.)
Har letat en del på nätet men inte riktigt funnit svar på mina frågor.

Långa stag är alltid bra för att få små vinkelförändringar.
Men finns det något förhållande i längder man bör beakta när det gäller de övre stagen i en K-Länk (Själva K delen)

Finns det för / nackdelar med att ha den breda delen av K delen på bakaxeln eller i ramen? har sett båda varianterna.

Tommy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 28, 2016 1:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Ska k länket sitta över eller under axeln?

Ska det bestå av två bärarmar eller en triangel?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 28, 2016 3:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 110
Ort: Tenhult
Den skall sitta över axeln.
och det skall bestå av två länkarmar. Om man bygger det som en triangel måste det väll bli väldigt lustiga låsningar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 28, 2016 4:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Jag skulle inte rekommendera en sån konstruktion, vad ska bilen vara till?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 28, 2016 6:12 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 77
Ort: Uppsala
Jag har en sådan lösning original på min Buick. Helt värdelöst är min bedömning. Högt rollcenter och stora sidorörelser vid infjädring på ett hjul.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 28, 2016 6:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Håller helt med Guson, labbade med en Chevelle och maken till skitlösning har jag aldrig sett (förutom pendelaxlar).
Enda fördelen med k stag är att man sparar in ett panhardstag.

Rollcentrat sitter i spetsen på k länket så om du sätter det under bakaxeln istället och sen har en ledpunkt där till båda armarna så borde det funka bättre.

Annars funkar panhardstag eller wattlänk bra.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 7:06 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2397
Ort: Skellefteå
Jag får nog hålla med föregående talare.

Min favoritlösning just nu för en bil där man vill undvika att kapa i golvet eller ha bra baksäte, är torque arm. Det fungerar oftast riktigt bra till det mesta även om det kanske inte är idealiskt i alla lägen. Eftersom det finns så många kit till US-bilar numera, så kan man ganska enkelt få inspiration till olika lösningar.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 9:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Hur upplever du att kardanvinkeln påverkas av torquearm? Bakaxelns vinkel blir ju inte linjär med lådans vid fjädring men det kanske inte gör så mycket?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 10:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4434
Ort: Boden
Det är ju så extremt mycket mer förlåtande med 3 länkar än 4.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 2:22 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2397
Ort: Skellefteå
Jag har inte upplevt några problem med kardanvinkel/pinjongvinkel i de bilar jag kört med torque arm. Normalt sett har man rätt lång arm och inte så extremt mycket aktiv fjädringsväg på en sportigare gatbil.

3-länk är geometriskt sett bra, men tar en hel del plats uppåt i de flesta fall.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 2:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4434
Ort: Boden
En torque arm är väl oxå en trelänk fast med annan placering på tredje länken?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 3:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 110
Ort: Tenhult
Då slänger vi ut alla tankar på en K länk.

Följdfrågan som kommer.
Hur långa / Korta bör stagen vara i en 4 Länk?

En 4 länks konstruktion bör stagen vara parallella med marken och lika långa.

Blir antagligen att jag sattsar på ett färdigt kitt. Typ detta. http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... roduct=701

Tommy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 8:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1204
Ort: Varberg
Varför vill du ha fyrlänk? Du skriver ju ovan att det ska vara bus/bruksbil, då hade jag valt en momentarms upphägning (tourqe arm). Utan att veta allt om upphängningar i praktiken så är det nog den absolut enklaste att få att fungera bra. Fyrlänk hade jag bara satt på en ren dragrace bil, nu kommer nog någon och säger att fyrlänk går att få till jättebra, alldeles säkert, men då får du fasen läsa på mycket innan du bygger. En dålig momentarmsupphägning fungerar bättre än en dålig fyrlänk.

Bild

Bild
Så har jag byggt på min Kadett med 1031:a. Leden i framkant är från BMW, kostar ca. 500 kr. Du behöver ju ett fäste till leden i karossen, jag har gjort ett rör med två fästplattor på som går tvärs över kardantunneln. Hela konstruktionen med arm, fäste, osv. tar ju inte så mycket plats varesig uppåt eller neråt.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 6:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 510
Ort: Dingle
Snyggt! Vilken BMW kommer länken ifrån och var sitter den?

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 6:45 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2397
Ort: Skellefteå
En trelänk är som en fyrlänk fast med en ensam övre länk, axelns moment tas upp av de övre och undre länkarna tillsammans, som alla är ledade mot bakaxeln. I en torque arm/momentarm, så är den mittre armen stumt monterad på axeln (i minst två punkter i höjdled) och den tar egentligen ensam upp axelns vridande moment.

Davids lösning ovan är ganska precis så som jag skulle bygga :-)

Vill man bygga fyrlänk ändå, eller skissa på det, så är min mening att man bör försöka få cirka 600 mm långa stag, parallella med varandra och med vägen i körläge (vilket betyder att man bör ha flera monteringsmöjligheter för att kunna anpassa stagen till olika höjd på bilen). Men med så långa stag får man sällan plats med baksäte på ett vettigt sätt, och börjar man pruta på stagens längd och vinklar kommer låsningarna som ett brev på posten.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010