Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 19, 2017 7:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 30, 2016 6:55 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Kan man anta att de bilar som har fyrlänk orginal tex. Volvo flexar i bärarmar och bussningar?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 7:44 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Ja, helt klart. Det rör sig rätt mycket på många håll och det är därför det händer att bussningar och annat ger sig om man sätter i hårdare bussningar.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1206
Ort: Varberg
blackadder skrev:
Snyggt! Vilken BMW kommer länken ifrån och var sitter den?


Dom sitter i bakvagnen på 5 serien E34, och flera andra modeller, och kallas stabilisatorstag. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 09-60856sv
Bultas med M14 har jag för mig så det är rätt så stabila saker, fast med väldigt behändiga mått. Kan leda på alla håll, jag kan hissa axeln hur som helst utan några brytningar.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 01, 2016 3:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 113
Ort: Tenhult
Jag får tacka för all input.
Det är lättare att få plats med en 3 länk än en 4 länk i min bil.

David.
Vad har du valt för dimensionering på rören till din Torqe arm?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 03, 2016 11:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Inlägg: 133
Ort: Karlskrona
Vad är fördelen med leden i framkant jämfört med en stor bussning med en pinne som löper igenom som man sett många andra bygga?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 03, 2016 5:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1206
Ort: Varberg
Firenza skrev:
Jag får tacka för all input.
Det är lättare att få plats med en 3 länk än en 4 länk i min bil.

David.
Vad har du valt för dimensionering på rören till din Torqe arm?


Jag har för mig att det var 28x2,5-3 mm.

Mekken: Jag ville hitta nåt som var "färdigt" eftersom det är en förslitningsdel som man kommer behöva byta, då är det skönt att bara kunna köpa en ny och montera utan modifiering. Finns säkert bussningar som passar, men jag gick igenom det mesta på Biltemas hyllor utan att hitta nåt som jag tyckte var lämpligt.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 5:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Inlägg: 133
Ort: Karlskrona
Okej, tackar David. Jag ska själv montera en 1031 i min kadett coupe så försöker samla lite matnyttigt. Denna installationen ser fin ut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 6:55 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Min känsla är att det är lättare att få "pendeln" att vara glappfri, speciellt över tid. "Pinne med hylsa" kan nog vara svårare att tillverka om man inte är duktig på toleranser och material.

Dessutom ska ju den främre fästpunkten kunna ledas upp och ned, vilket lär kräva en relativt mjuk bussning om man kör "pinne med hylsa". Förmodligen är den rörelsen större än den sidledsvridning man får vid krängning, i pendelns bussningar/leder.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 25, 2016 3:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 113
Ort: Tenhult
Jag lyfter upp min gamla tråd lite i hopp om bra svar.
Tanken o det jag bygger på nu är en Torqe arm. Jag har en 1031 axel som jag har kapat ren förutom de övre fästena som jag skall behålla som dom är då dom passar ganska bra under bilen. Jag har lyckats få till 650mm långa bärarmar, Men då det är ganska trång om utrymme i min bil så har jag stött på ett problem med utrymmet för infästningarna(Eller dess bultar).

Som jag ser det har jag ett par olika lösningar.
Jag har valt o använda Volvos original bussningar både i bakvagn och i bärarmen (Fram mot karossen).

1 Montera stagen med en vinkel i det horisontella planet. Som ett V fast då det kommer skilja ca 5 cm i bredd mellan främre infästning (Kaross) mot bakre infästning (Bakaxel)

2 Byta till en smalare bussning. (Någon som har förslag)

3 Lång bullt o svetsa ett rör genom rambenet som bulten får gå i alternativt ett så stort rör så man kan köra igenom bulten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 27, 2016 5:41 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Utan foton/skisser har jag lite svårt att ge så mycket kreativa tips.

Rent generellt, så visst kan man vinkla de längsgående stagen en del på en torque arm, du kommer få risk för binding och kanske självstyrning när det fjädrar men är vinkeln liten bör det kunna vara okej. Som vanligt är det bra att göra en mockup och testa genom att köra fjädringen genom fjädringsvägen (både bump/droop och krängning).

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 1:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Du har inga bilder på firenzan? En i byn har en sån nere i sin källare, nån sydafrikansk import


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 10:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 113
Ort: Tenhult
kolla in www.naseem.se
ytterst dåligt uppdaterad just nu. Men en del bilder finns.

Tommy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 01, 2017 4:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Den som jag har fått nys om är en Chevrolet firenza can-am! V8 från en z28, byggdes 100st tydligen! Men det är väl samma kaross Vad jag har fått det till


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 9:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Finns det något mått på hur lång en torquearm skall vara? Om man bygger bakvagn för strippen, är det bäst med torquearm eller stegar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 7:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Ska den även gå på gatan så är väl stegar ingen höjdare?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010