Sida 1 av 1

Ombyggt fordon och 4-link

Postat: sön maj 15, 2016 7:43 am
av anglia-61
Jag vill minnas mig ha läst om detta här, men har inte lyckats finna någon tråd om det.

Som jag har förstått det så skall stagen vara lika långa, parallela med varandra och med marken.
Hur exakt skall detta vara? En justering av körhöjden +/-1cm gör ju att stagen inte blir parallela med markplanet längre.
Sedan bör man använda bussningar istället för uniballs. Så långt är jag med och skall inte vara någon svårighet att få till.

Men sedan har jag ett minne av att det rekomenderas 1000mm bredd mellan stagen, isåfall får jag ha däck med en bredd av max 100mm.
Så i mitt fall, med frigång för hjulen, ca 245 breda däck så får jag ca 650 c/c på stagen, kanske någon cm till är möjlig. Kan det bli godkännt vid sfro besiktning?

En liten tilläggs fråga: rambalkar bakom infästning för hjulupphängning, är det ok att flytta en orginal balk eller skall man kapa bort allt och göra nytt istället?
De har ju inte någon större bärande funktion utan skall mest förstärka bagagegolvet.

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: sön maj 15, 2016 8:59 am
av Kwirk
Pm

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: mån maj 16, 2016 9:55 am
av therealpinto
Grundrekommendationen är som du skriver, lika långa stag, parallella med varandra och med marken i körläge. För att få till det är det klokt med justerbara fästen åtminstone i karossen, så man kan få stagen parallella med lite olika ride height. Det finns förstås lite marginal i bedömningen där, i de flesta fall sätter man upp bilen så stagen sluttar lite nedåt mot hjulen utan last.

1000 mm mellan stagen är också en grundrekommendation, främst för den som börjar med ett blankt papper och bygger sin bil. I senare utgåvor av boken har vi kompletterad med en "brasklapp" om att den som bygger på en smal bil, ombyggt fordon, sällan klarar 1000 mm. Då får man avgöra varje fall för sig, men "så brett som möjligt" och helst inte smalare än runt 75% av spårvidden är riktlinjer. Men ta upp dialogen med din besiktningsman så brukar man kunna lösa det mesta.

Oftast är det bra att flytta befintliga balkar, det är då tydligare som ombyggt fordon. Bygger man allt för mycket helt nya balkar kan det bli diskussion om klassningen, det kan närma sig amatörbyggt fordon.

Gustaf

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: mån maj 16, 2016 4:40 pm
av anglia-61
Tack!
Precis det svaret jag önskade mig. Ville veta så det inte var något som satte käppar i hjulen.
Så bra då kan jag fotsätta som jag har planerat.

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: ons aug 24, 2016 9:22 am
av anglia-61
Fortsätter att fråga lite här, bussningar är att rekomendera framför uniballs, men tätade uniballs är väll godkännt? Fast bussningar har bättre hållbarhet, komfort etc.

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: tor aug 25, 2016 7:07 am
av therealpinto
Tätade uniballs av bra kvalitet och i rätt dimension accepteras normalt sett, ja. Men bussningar är i de flesta fall ett bättre val för en bil ska användas på väg.

En kompromiss kan vara bussning i ena änden av staget och uniball i andra änden.

Gustaf

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: tor aug 25, 2016 11:41 am
av redheat
"En kompromiss kan vara bussning i ena änden av staget och uniball i andra änden."

Men frestar det inte uniball mycket då .vi infjädring ena sidan bil, så bottnar ju uniball först innan det kan vrida sig i bussningen, men kanske är så farligt på landsvägsbilar , men jag har sett att en del gör så på offroadbilar

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: tor aug 25, 2016 9:01 pm
av therealpinto
På en gatbil tror jag inte det är något problem. Det finns en hel del kit som ser ut så till Escort MkII och jag har aldrig hört om den typen av bekymmer.

Gustaf

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: tor aug 25, 2016 9:31 pm
av anglia-61
Finns det något riktmärke för hur mycket sidoförskjutning (mellan fulla utslag på fjädringen) som är aceptabelt med panhardstag?

Re: Ombyggt fordon och 4-link

Postat: mån aug 29, 2016 7:08 am
av therealpinto
Nej, det kan jag inte säga.

"Så lite som möjligt" är ju vad man bör designa efter men alla som mekat till exempel Volvo 740 vet att det "fungerar" även med ganska betydande förskjutning. Det handlar mer om att bygga så bra det är praktiskt möjligt (=panhardstag som är så långt som möjligt och parallellt med vägen i körläge).

Gustaf