Sida 1 av 2

startsnabb FWD

Postat: fre jul 01, 2016 2:23 am
av Passunken
Hej.

Jag funderar på hur det ser ut att få bra 60 fötter med en FWD i detta fallet en Passat variabt 3b.

Jag vill inte ha wheelie bar bak då bilen ska gå på gatan.

mina första tankar lutar åt:

sänka fram med dämpare som är hårda i rebound (tänker jag rätt?)
Höja bak - stenhårda fjädrar och dämpare. Kanske tillochmed gå steget längre och skruva dit 4kantprofil dom nätterna
M/H däck på liten fälg fram - så breda och höga så dom går i hjulhuset med "hyffsad" svängradie
Bak typ reservdäck eller "frontrunners"
Delrin bussningar i hela framvagnen.
Försöka förstärka styrstagen mm.
självklart plocka ur stereon i skuffen samt annat löst och reservdäcket.

Funderar lite på om man inte ska försöka lasta i blytackor någonstans i fronten framför framaxeln
Försöka fåtag på "Track bite" eller liknande kanske tapetklister? för dom kvällarna då det blir blodigt allvar?

Ni som har erfarenhet om FWD på streetrace och strippen och gärna fylla i min lista.

Jag räknar med ca 600hk framöver.
Just nu helt orginal 150hk.

Finns det andra saker jag kan göra och få bilen att se hyffsat orginal ut och ändå får hyffast grepp? typ R-däck fram och lite hårdare fjädring utan att den lutar frammåt för typ "vardags" körning?

Re: startsnabb FWD

Postat: fre jul 01, 2016 2:46 am
av Steve
Inte svaret du vill ha, men varför bygga på en fwd? Dom finns ju som syncro

Re: startsnabb FWD

Postat: fre jul 01, 2016 5:53 am
av Kadett4wd
Ett hett tips,, kapade 0.3s på detta.
obekvämt.
Men dra fram stolen(stolarna) så långt det går då du kör ;)

Mao, vikta inte ned bilen i onödan, flytta runt vikt du har som första åtgärd.

Re: startsnabb FWD

Postat: fre jul 01, 2016 7:18 pm
av Passunken
Steve skrev:Inte svaret du vill ha, men varför bygga på en fwd? Dom finns ju som syncro
för att jag kom över en tokfräch passat som gått 18.000mil med igensatt oljesil och fullstämplad till 15.000 då drar jag slutsatsen att den inte blivit servat från 15.000mil och att den inte har gått longlife intervaller.
Fick den för typ inga pengar alls.

och jag vet att det går att få grepp i dom. nästan bara kört rwd och 4x4/awd innan och att jag blivit fast inom VAG samt att det går hyffsat lätt att bygga om till syncro framöver om man känner för det.

Menar det att det finns fwd som har under 1 sek i 60fötter och går på 8sek på 402 meter.

Kompisen har en BPU trimmat fabia med 1,4l maskinen och den är startsnabb då kör han på lite bättre vbanliga gatdäck så det går att få till en FWD
Kadett4wd skrev:Ett hett tips,, kapade 0.3s på detta.
obekvämt.
Men dra fram stolen(stolarna) så långt det går då du kör ;)

Mao, vikta inte ned bilen i onödan, flytta runt vikt du har som första åtgärd.
Har stolen nästan längstbak annars kan jag inte växa :P
Sedan kommer jag inte på något som man kan flytta fram. kanske kan flytta fram batteriet till platsen för luftfiltret istället för orginalplatsen "ovanpå" torpden
Tack för tipset :)

Re: startsnabb FWD

Postat: lör jul 02, 2016 5:26 pm
av T-27
Menar det att det finns fwd som har under 1 sek i 60fötter och går på 8sek på 402 meter.
Tror inte de...
Under 1 sec är jäkligt snabbt typ mitten 6or och snabbare
ProMod och driften bak :)

Re: startsnabb FWD

Postat: lör jul 02, 2016 10:56 pm
av Passunken
världenssnabbaste har grejat det. Iallafall dom uppgiver jag snubblade över för någon veckasedan :)
Men normalt verkat dom flesta ligga på under 2 iallafall som kan räknas startsnabbba :)

Re: startsnabb FWD

Postat: sön jul 03, 2016 1:49 am
av T-27
Under 2 Sec på 60 fot är nog snabbt för en framhjulsdriven Gatbil och under 1.5 är riktigt snabbt
Under 1 sec låter sjukt bra men i Usa är tydligen inget omöjligt :)

Men de snabbaste framhjulsdrivna ser inte riktigt ut som Gatbilar

Re: startsnabb FWD

Postat: sön jul 03, 2016 9:27 am
av fugazi
Bild

http://www.woken.se/fakta/wokfakta_sv.htm
Bästa ET: 8,99s-259kmh, 1,40s i 60-fot

Re: startsnabb FWD

Postat: mån jul 04, 2016 3:25 pm
av Kadett4wd
Ändå typ 2s långsammare än de snabbaste på andra sidan pölen,, de snuddar väl på 6or?

Re: startsnabb FWD

Postat: mån jul 04, 2016 3:46 pm
av Steve
Dom där är ju typ en rwd med en kaross som släpar efter :P

Re: startsnabb FWD

Postat: mån jul 04, 2016 5:26 pm
av Kadett4wd
precis.. men likförbenat... ;)

Re: startsnabb FWD

Postat: mån jul 04, 2016 7:07 pm
av Steve
Om nån börjar köra med ett sånt där bygge på gatan kan jag tycka att det är fränt med FWD, men inte annars :)

Re: startsnabb FWD

Postat: mån jul 04, 2016 7:53 pm
av MattiasH
Du kommer aldrig få den snabb och ha den att se "original" ut med framhjulsdrift. Är det inte så viktigt att den är snabb på gatan så kan du ju ha ett par feta plastframskärmar att sätta dit då räsermackorna ska på.

Vill du åka fort på gatan så är det bara sätta dit en 4wd drivlina eller bygga på en sån bil istället om det är olika bottenplatta. Det är inga pengar i sammanhanget om du ska bygga en 600hk 1.8t 8)

Re: startsnabb FWD

Postat: tis jul 05, 2016 2:35 am
av Passunken
Tack för svar och bilder. :)

Jätte grymt att det blivit en diskution.
Jag är mycke medveten om att det går knappt att hålla orginalstuket men är som sagt beredd på att skruva en del innan nattliga aktiviteterna och skruva dagen efter.

Men vad tror ni om hur stor skillnaden blir med 4kants profiler som höger upp några cm i bak istället för fjäder och dämpare om man nu dimentionerar infästningarna för att klara påfrästningarna?
tanken slog med igår att man kunde göra om ett par skärmar och hänga på när man väl ska på med slicksen.
Snabbaste jag fått på en fwd bil med gatdäck på klistrad stripp är 2.50 undefär med en V6 i fram.
Lär ju bli några tiondelar snabbare på 60fötter med det jag skrev ovan?

Re: startsnabb FWD

Postat: tis jul 05, 2016 8:17 am
av fugazi
Kadett4wd skrev:Ändå typ 2s långsammare än de snabbaste på andra sidan pölen,, de snuddar väl på 6or?
Jo, men det var mer 60foten jag tänkte på.

Stum bakvagn på gatan känns spontant inte som en jättebra idé...