Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor sep 21, 2017 2:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 25, 2016 7:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Hej tänkte kolla lite. Någon som vet hur det är sagt. Ska fästa fjäderben i axlen. Men ska man vinkla dom inåt där uppe eller? Tänker nu när ska punktat fast fästena. Mvh Gustav

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 26, 2016 7:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1274
Höj.

Kan inget om chassigeometri men om man ser på standardbilar med fjädrar och stötdämpare skillt för sig så ser det ju ofta ut som om man "slängt" stötdämparna på plats med förbundna ögon.

Skratta måttligt nu, men Pajeron jag hade, från -89, låg alltid som klistrad mot vägen på ett visst krön där Volvo 2-940 lättade från vägen i samma hastighet (ca 90 kmh). Pajeron var (är) utrustad med bladfjädring och ena stötdämparen är kraftigt framåtlutad medan andra lutar bakåt i ungefär samma vinkel.

Därav drar jag slutsatsen att det inte kan ha fruktansvärt stor betydelse om man inte försöker uppnå någotslags progressivitet i kurvtagning eller dylikt.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 26, 2016 1:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4472
Ort: Boden
Med bladfjädring placerar man stötdämparna så för att de ska motverka rotation hos axeln.

Så rakt upp och brett isär som möjligt är väl tumregel.
Att man ofta vinklar dämpare hit och dit i bilar är ju ofta för utrymmesskäl etc.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 26, 2016 8:04 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Jag brukar tipsa om att det ofta blir rätt bra om man vinklar så att dämparna är nästan raka vid full infjädring respektive full krängning. Oftast betyder det lätt lutning inåt och framåt.

På så sätt blir dämpverkan ganska konstant genom slaglängden vilket är enklast att justera in för de flesta.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 26, 2016 9:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Då är det kanske lättare och göra så man kan flytta runt den lite innan man bygger hjulhuset .. så kan man prova o flytta runt dämparen .. För orginal på golfen så lutar dämparen framåt i färdriktningen .. Men så länge inte axlen låser sig.. vad säger sfro annars ?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 27, 2016 8:50 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Grundtipset är just lätt lutning inåt och framåt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 27, 2016 8:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Okej typ 5 grader inåt o lite mer framåt ? Men får testa o flytta dämparna :)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010