Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor sep 21, 2017 2:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Framvagn pv/duett
InläggPostat: tis sep 06, 2016 11:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Undrar vilken framvagn som går att yxa dit på dom bilarna? 140 verkar ju poppis men är det bara för att bredden stämmer bra? Problemet är ju att moderna bilar är ju byggda som bilar och inte lådbilar. Gissar att man inte får ändra nåt i en balk i framvagn.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: tis sep 06, 2016 11:57 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Jag har besiktat flera PV med 140 framvagn och någon med Opel (Ascona A eller B om jag inte minns fel).

Ingen av varianterna är bolt on men det krävs inte så stora ändringar för att få dit dem. Som ombyggt fordon är det inga formella problem att ändra varken bilens rambalkar eller framvagnsbalken man sätter dit. Det gäller förstås att det är vettigt gjort och att man inte ersätter precis all bärande plåt i bilen med nya balkar.

Opelframvagnarna är ganska bra och har ju kuggstång, det är en fördel.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: tis sep 06, 2016 1:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Man får alltså korta av en framvagnsbalk? Ponera att man kastar i både fram och bakvagn med drivlina från en 940, det skulle alltså godkännas om det är gjort rätt?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: tis sep 06, 2016 3:44 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
Det blir inte helt enkelt att få in fjäderbenen under skärmarna på PV eller Duett. Fördelen med de andra Gustaf nämner är att de bygger mindre på höjden.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: tis sep 06, 2016 5:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Just det ja det var den variabeln med.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: ons sep 07, 2016 7:02 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Ja, visst kan man korta en framvagnsbalk om man gör det på ett vettigt sätt.

Avsmalnade framvagnar kräver smalare kuggstång också, värt att tänka på. Det kan vara smart att leta rätt på en kuggstång först som är lagom bred och så smalna av till det måttet (man kan ju anpassa annat för att bredden ska stämma exakt mot skärmarna).

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: ons sep 07, 2016 8:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4472
Ort: Boden
Annars så om jag inte minns fel så har en kadett c och på 544 "samma" spårvidd (+-någon cm)
Ascona B framvagn med Volvo 240 nav, skivor och ok borde även den hamna väldigt nära i bredd.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: lör sep 10, 2016 7:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Finns det nån how to guide for dummies om man skulle börja med ett projekt? Eller ger det sig när man börjar?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: lör feb 18, 2017 8:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Nu ska dummien ut i garaget och börja yxa. Vill minnas jag läste i nån tråd att framvagnen ska luta nån grad åt nåt håll då det skulle vara bättre för nåt. Solklart vad jag menar va[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Minns inte vilken tråd jag löst det i givetvis men är det så att den ska vinklas? Eller minns jag helt galet?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: mån feb 20, 2017 8:05 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Pratar vi om att sätta i en 140 framvagn i något annat så kan man överväga att luta balken "bakåt" (ger bättre caster) men det man verkligen bör göra är att flytta inre infästningen för övre bärarmen. Som den ser ut original är camberkompensation och caster alldeles för dåligt för moderna däck.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: mån feb 20, 2017 11:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Bild

Menar du luta den sådär? Hur mycket isf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: mån feb 20, 2017 1:42 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Ja, precis.

Lagom? :-) Man behöver ha chassit i våg för att räkna och mäta, jag skulle inte ta så mycket, ett par grader kanske. Men hela chassits lutning eller "rake" påverkar ju vilken castervinkel du får i slutänden.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: mån feb 20, 2017 5:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Tror jag kör på lagom, blir nog bra ;)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: mån feb 27, 2017 9:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
vad ska du ha bilen till?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Framvagn pv/duett
InläggPostat: mån feb 27, 2017 9:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Bara på gatan.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010