Sida 1 av 1

Framvagn pv/duett

Postat: tis sep 06, 2016 11:40 am
av MatsN
Undrar vilken framvagn som går att yxa dit på dom bilarna? 140 verkar ju poppis men är det bara för att bredden stämmer bra? Problemet är ju att moderna bilar är ju byggda som bilar och inte lådbilar. Gissar att man inte får ändra nåt i en balk i framvagn.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Framvagn pv/duett

Postat: tis sep 06, 2016 11:57 am
av therealpinto
Jag har besiktat flera PV med 140 framvagn och någon med Opel (Ascona A eller B om jag inte minns fel).

Ingen av varianterna är bolt on men det krävs inte så stora ändringar för att få dit dem. Som ombyggt fordon är det inga formella problem att ändra varken bilens rambalkar eller framvagnsbalken man sätter dit. Det gäller förstås att det är vettigt gjort och att man inte ersätter precis all bärande plåt i bilen med nya balkar.

Opelframvagnarna är ganska bra och har ju kuggstång, det är en fördel.

Gustaf

Re: Framvagn pv/duett

Postat: tis sep 06, 2016 1:24 pm
av MatsN
Man får alltså korta av en framvagnsbalk? Ponera att man kastar i både fram och bakvagn med drivlina från en 940, det skulle alltså godkännas om det är gjort rätt?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Framvagn pv/duett

Postat: tis sep 06, 2016 3:44 pm
av Guson
Det blir inte helt enkelt att få in fjäderbenen under skärmarna på PV eller Duett. Fördelen med de andra Gustaf nämner är att de bygger mindre på höjden.

Guson

Re: Framvagn pv/duett

Postat: tis sep 06, 2016 5:13 pm
av MatsN
Just det ja det var den variabeln med.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Framvagn pv/duett

Postat: ons sep 07, 2016 7:02 am
av therealpinto
Ja, visst kan man korta en framvagnsbalk om man gör det på ett vettigt sätt.

Avsmalnade framvagnar kräver smalare kuggstång också, värt att tänka på. Det kan vara smart att leta rätt på en kuggstång först som är lagom bred och så smalna av till det måttet (man kan ju anpassa annat för att bredden ska stämma exakt mot skärmarna).

Gustaf

Re: Framvagn pv/duett

Postat: ons sep 07, 2016 8:24 am
av The
Annars så om jag inte minns fel så har en kadett c och på 544 "samma" spårvidd (+-någon cm)
Ascona B framvagn med Volvo 240 nav, skivor och ok borde även den hamna väldigt nära i bredd.

Re: Framvagn pv/duett

Postat: lör sep 10, 2016 7:01 pm
av MatsN
Finns det nån how to guide for dummies om man skulle börja med ett projekt? Eller ger det sig när man börjar?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Framvagn pv/duett

Postat: lör feb 18, 2017 8:41 am
av MatsN
Nu ska dummien ut i garaget och börja yxa. Vill minnas jag läste i nån tråd att framvagnen ska luta nån grad åt nåt håll då det skulle vara bättre för nåt. Solklart vad jag menar va[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Minns inte vilken tråd jag löst det i givetvis men är det så att den ska vinklas? Eller minns jag helt galet?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Framvagn pv/duett

Postat: mån feb 20, 2017 8:05 am
av therealpinto
Pratar vi om att sätta i en 140 framvagn i något annat så kan man överväga att luta balken "bakåt" (ger bättre caster) men det man verkligen bör göra är att flytta inre infästningen för övre bärarmen. Som den ser ut original är camberkompensation och caster alldeles för dåligt för moderna däck.

Gustaf

Re: Framvagn pv/duett

Postat: mån feb 20, 2017 11:49 am
av MatsN
Bild

Menar du luta den sådär? Hur mycket isf?

Re: Framvagn pv/duett

Postat: mån feb 20, 2017 1:42 pm
av therealpinto
Ja, precis.

Lagom? :-) Man behöver ha chassit i våg för att räkna och mäta, jag skulle inte ta så mycket, ett par grader kanske. Men hela chassits lutning eller "rake" påverkar ju vilken castervinkel du får i slutänden.

Gustaf

Re: Framvagn pv/duett

Postat: mån feb 20, 2017 5:01 pm
av MatsN
Tror jag kör på lagom, blir nog bra ;)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Framvagn pv/duett

Postat: mån feb 27, 2017 9:39 pm
av Jens Gustavsson
vad ska du ha bilen till?

mvh jens

Re: Framvagn pv/duett

Postat: mån feb 27, 2017 9:45 pm
av MatsN
Bara på gatan.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk