Bromsreduceringsventil Volvo 240
Bromsreduceringsventil Volvo 240
Funderar på att bygga om bromssystemet på min 242 med en enkel justerbar reduceringsventil istället för dom dubbla som sitter framför bakaxeln på en 240.
Nån som vet hur mycket dom som sitter där original reducerar?
Ska bygga om så jag har en krets fram och en krets bak. Kan ju använda originalet men skulle vara fint att byta ut dom
Nån som vet hur mycket dom som sitter där original reducerar?
Ska bygga om så jag har en krets fram och en krets bak. Kan ju använda originalet men skulle vara fint att byta ut dom
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
De på de äldre är ju justerbara.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Jo, men finns diverse anledningar att jag vill byta ut dom
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Tycker inte man märker någon direkt skillnad? Bruka kasta väck när man byter slang/bromsrör på bilar. Alltid bra värden på besiktningen osv
Senast vart en 240 -88.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Senast vart en 240 -88.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Bra värden på besiktningen säger ju inte så mycket om bromsbalansen fram/bak
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Borde det inte göra de?
Aldrig haft någon som har bromsat mer bak än fram när dessa är väck tagna.
Elle tänker jag fel?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Aldrig haft någon som har bromsat mer bak än fram när dessa är väck tagna.
Elle tänker jag fel?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Tar du bort reduceringarna bör bakhjulen låsa sig före framhjul. Kan vara spännande när man bromsar tex i sväng...
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Det är inte ovanligt att man kör utan reduceringar på rallybilar.
Har du tur så funkar det som du vill ha det då. Bara att prova innan du börjar göra något krångligare.
På Volvo 140-serien blir det ganska bra utan. funkar som vanligt om du klämmer måttligt men stampar du rejält så släpper det bak.
Det går ju att ändra balansen mellan fram och bak med att ha olika bromsbelägg också.
I VOC där man får köra valfria belägg men resten måste vara original gör man så.
Racebelägg finns med olika friktion.
Dom mer seriösa tillverkarna har diagram på sina hemsidor med friktion-temeratur diagram på olika typer av belägg.
Har du tur så funkar det som du vill ha det då. Bara att prova innan du börjar göra något krångligare.
På Volvo 140-serien blir det ganska bra utan. funkar som vanligt om du klämmer måttligt men stampar du rejält så släpper det bak.
Det går ju att ändra balansen mellan fram och bak med att ha olika bromsbelägg också.
I VOC där man får köra valfria belägg men resten måste vara original gör man så.
Racebelägg finns med olika friktion.
Dom mer seriösa tillverkarna har diagram på sina hemsidor med friktion-temeratur diagram på olika typer av belägg.
Micke
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Blev lite sidospår
Hade tänkt sätta en justerbar inne vid förarplatsen så jag kan vrida på mer broms bak när jag ska footbrake:a upp laddtryck i starten och kunna justera ner bromstrycket när jag vill nöta bakdäck
Det jag vill veta är egentligen hur en original är jämfört med dom billiga justerbara som står att dom är justerbara 57% eller att dom går justera mellan 100 till 1000psi. Nån som använt en sån på en 240?
Hade tänkt sätta en justerbar inne vid förarplatsen så jag kan vrida på mer broms bak när jag ska footbrake:a upp laddtryck i starten och kunna justera ner bromstrycket när jag vill nöta bakdäck
Det jag vill veta är egentligen hur en original är jämfört med dom billiga justerbara som står att dom är justerbara 57% eller att dom går justera mellan 100 till 1000psi. Nån som använt en sån på en 240?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
vad jag vet så är det tryckreduceringar! alltså släpper på fullt, upp till inställt maxtryck
Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240
Nix, trycket släpps igenom reduceringen oförändrat upp till ett visst tryck, över det trycket så ökar ut-trycket mindre än in-trycket ökar men det ökar trots allt.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson