Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 9:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 23, 2016 7:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 508
Ort: Göteborg
Håller på och bygga en bakhjulsdriven S80 för ban-bruk, tänkte göra det lite lätt för mig i början så kan man bygga om senare om det blir bra allt annat.
om jag byter sida på hjulspindlarna höger-vänster så får jag styrvåxeln framför framaxeln istället, styrväxel kan jag ta från 7/900 t.ex.
Förstör jag geometrin? Finns det några vinklar som påverkas
låt oss bortse från själva lösningen som att man inte får så mkt. Styrvinkel och sånt.
tacksam för input!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 8:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2518
Ort: Bollebygd
Jupp, du sabbar ackerman totalt!

Innerhjulet kommer styra mindre än ytterhjulet, tvärtom vad det ska, speciellt på en banbil!

Isf är det nog bättre att använda spindlar från samma bil(framvagnstyp) som styrväxeln.

Varför måste du bygga om framvagnen?

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 508
Ort: Göteborg
Tack för svar!
Då går jag på min ursprungsplan med Volvo 7/900 fjäderben och styrväxel och helt egen subframe för detta. Det hade ju varit stört enkelt att bara skifta sidor, kapa subframen bak och sätta en "motorbalk" mellan sidorna som styrväxeln sitter i. Gjort på en eftermiddag i princip, och ändå att man kan lägga i en motor och testa lite osv.

Med rakställd motor så är styrväxel och kräningshämmare ivägen (det sitter ju bakom motorn på FWD bil) där det skall bli växellådstunnel så det behöver hamna framför framaxeln istället! Därav att det behöver byggas om.

åter igen, tack för snabbt svar så kan jag sova gott sen utan att klura :)

Hittade en tydligt förklarande bild också :)
Bild
Makes sense!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 9:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Använd 960Mk2 framspindlar?? Dom passar ju mot fjärderbenen med lite modd. Spindelled osäker men fort gjort kolla :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010