Sida 1 av 1

vad händer med framvagnsgeometrin...?

Postat: sön okt 23, 2016 7:53 pm
av taz82
Håller på och bygga en bakhjulsdriven S80 för ban-bruk, tänkte göra det lite lätt för mig i början så kan man bygga om senare om det blir bra allt annat.
om jag byter sida på hjulspindlarna höger-vänster så får jag styrvåxeln framför framaxeln istället, styrväxel kan jag ta från 7/900 t.ex.
Förstör jag geometrin? Finns det några vinklar som påverkas
låt oss bortse från själva lösningen som att man inte får så mkt. Styrvinkel och sånt.
tacksam för input!

Re: vad händer med framvagnsgeometrin...?

Postat: sön okt 23, 2016 8:00 pm
av jonas landin
Jupp, du sabbar ackerman totalt!

Innerhjulet kommer styra mindre än ytterhjulet, tvärtom vad det ska, speciellt på en banbil!

Isf är det nog bättre att använda spindlar från samma bil(framvagnstyp) som styrväxeln.

Varför måste du bygga om framvagnen?

Re: vad händer med framvagnsgeometrin...?

Postat: sön okt 23, 2016 8:26 pm
av taz82
Tack för svar!
Då går jag på min ursprungsplan med Volvo 7/900 fjäderben och styrväxel och helt egen subframe för detta. Det hade ju varit stört enkelt att bara skifta sidor, kapa subframen bak och sätta en "motorbalk" mellan sidorna som styrväxeln sitter i. Gjort på en eftermiddag i princip, och ändå att man kan lägga i en motor och testa lite osv.

Med rakställd motor så är styrväxel och kräningshämmare ivägen (det sitter ju bakom motorn på FWD bil) där det skall bli växellådstunnel så det behöver hamna framför framaxeln istället! Därav att det behöver byggas om.

åter igen, tack för snabbt svar så kan jag sova gott sen utan att klura :)

Hittade en tydligt förklarande bild också :)
Bild
Makes sense!

Re: vad händer med framvagnsgeometrin...?

Postat: sön okt 23, 2016 9:26 pm
av Robert Markström
Använd 960Mk2 framspindlar?? Dom passar ju mot fjärderbenen med lite modd. Spindelled osäker men fort gjort kolla :)