Sida 1 av 1

Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: sön dec 18, 2016 4:27 pm
av magnussonsnova
Behöver lite goda råd. Håller på att bygga bakvagn på en gammal nova. Jag bygger för att få väghållning. Det är rätt trångt bak så jag har svårt att få plats med ett wattlänkage. Funderar lite på om wishbone stag kan funka på en bil som har väghållning. Har bara 3"slag på dämparna bak så bilen kommer att bli rätt stum. Tacksam för alla tips.

Re: Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: mån dec 19, 2016 8:16 am
av therealpinto
Sätter man "wishbone" längst ned kan det nog fungera hjälpligt, rollcentrat hamnar ju ungefär i höjd med wishbone. Men det beror också på hur framvagnen ser ut och var du får rollcentra där. Normalt sett vill man ju ha rollcentra bak lite högre än fram, och man vill inte ha det för lågt (varken fram eller bak) för att upphängningen ska fungera bra.

76 mm (3") slag på dämparna är väldigt kort, det brukar vara en utmaning att få till en fungerande hjulupphängning (för annat än väldigt slät väg) om du har lika kort fjädringsväg på hjulen.

Jag skulle ändå rekommendera en annan lösning än wishbone, panhardstag är klart underskattat (enkelt, få leder som kan glappa). Gör man det långt och parallellt med marken funkar det ofta bra och gör man dessutom höjden justerbar så man kan laborera med rollcenter kan man justera tills man är nöjd.

Gustaf

Re: Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: mån dec 19, 2016 10:15 am
av The
Med kort fjädringsväg finns det ju få bra anledningar till att bygga något mer avancerat än ett panhardstag.

Re: Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: mån dec 19, 2016 12:03 pm
av magnussonsnova
Har ca 60cm mellan rambena. Bilen ska besiktas som ett amatörbyggd bil så det behöver vara godkänt oxå. Godkänner bilprovningen att använder m16 uniballs till pardanstag. Får man bocka röret några grader i varje ända? Tacksam för alla tips

Re: Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: mån dec 19, 2016 12:44 pm
av therealpinto
SFROs generella rekommendation för en fyrlänk om man startar från scratch är ju 1000 mm mellan stagen men det funkar sällan i en befintlig kaross/ram. "Så brett som möjligt" gäller då istället och har du en ram med bara 600 mm mellan balkarna kan det bli en utmaning att få ihop en väl fungerande besiktningsbar lösning. Ett alternativ kan vara stagen utanför rambalkarna men en bredare ram är att föredra.

Bilprovningen har sällan någon koll på dimensionering av saker :-) men tänk att ett panhardstag ska klara motsvarande hela bilens vikt. I de flesta fall är M16 klent för en gatbil, speciellt om man råkar välja lite sämre kvalitet. En större led får också större lageryta vilket gör att den håller bättre. Men egentligen är bra gummibussningar en bättre lösning på en gatbil.

Panhardstaget kan snedställas en aning och även bockas om det är tillräckligt kraftigt - all bockning och snedställning ökar påkänningarna (eller minskar styrkan), det gäller att ta hänsyn till det.

Gustaf

Re: Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: mån dec 19, 2016 12:54 pm
av magnussonsnova
Stort tack. Då ska jag leta reda på något som är större att ha i ändarna.

Re: Wishbone stag eller wattlänkage

Postat: mån dec 19, 2016 12:54 pm
av magnussonsnova
Stort tack. Då ska jag leta reda på något som är större att ha i ändarna.