Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 4:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bakaksel 10 sec ascona
InläggPostat: fre jan 13, 2017 11:08 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis aug 08, 2006 7:40 pm
Inlägg: 3
Ort: Norje
Hej hvilken bakaxel recomderas til en ascona b som ska åka 10sec repor på strippen med dot slicks?

Har två alternativ.

- Volvo 1031 coverterad til 30 spline drivakslar.

- GM-10 bolt 8.5" 30 spline med volvo ytterdelar.

Vil en 1031 hålla? Gm axelen er vel starkast men den er tung och c-clips måste byggas bort. Bilen skal ochså gå på bana så jag vil inte ha før mycket oavfjedrat vikt. Anvender gm och dana samma splines?

Ursekta Svorsken :whistle:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bakaksel 10 sec ascona
InläggPostat: lör jan 14, 2017 7:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
GM axeln är den starkaste av dessa. Ford 8,8" är annars en billig och relativt stark axel.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bakaksel 10 sec ascona
InläggPostat: ons jan 18, 2017 9:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 575
Ort: Påarp/Helsingborg
Kör 1031 axel konverterad till 30splines o torsen diff.
Har kört över 200repor nu i en 1050kg bil.
1.58s i 60 ft 6.53/182km på 201m
Borde motsvara en låg tia
Kör mycket på klister i malmö

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bakaksel 10 sec ascona
InläggPostat: mån jun 19, 2017 9:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Inlägg: 56
Jag har set minst 2 Opel bilar här i Danmark med Toyota Hiace bakaksel. Kommer inte ihåg utveksling men
den var rätt bra till min kompis Kadett GT/E då han körda mitt 10or. Akslen var ombygt med Opel flange på
på drivakslen (svetsad på) og ytterändarne på banjoen var ochså från en Opel bakaksel så att Opel bromsar
passar rakt på. Toyota akslen var i behov av lite kortning och fik även org Opel upphängning påsvetsad.
Vissa Toyota Hiace akslar har även diffbroms på köpet
Bilen blev rullat till 500hk. Har tvärr ingen bilder längre:-((

/Rolf, DK


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010