Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 26, 2017 11:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 15, 2017 10:17 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 113
Ort: Tenhult
Jag skall montera fast fästet för hjulupphängningen på mitt bygge i en stålbalk med genomgående bultar.
För detta kommer det krävas insatshylsor.
Men hur dimensionerar man dessa lämpligt?

Samma vägg tjocklek som godset i balkarna?
Eller kan man gå ner lite?

Hittar gott om rör ämnen med 3 mm gods. men har 4 mm i balkarna.
Annars får det bli ett jobb för svarven.

Tommy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 10:41 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2404
Ort: Skellefteå
Det beror väl på vad det är du ska skruva fast kanske...

Spontant sett skulle jag ändå säga att i de flesta fall är 3 mm helt tillräckligt. Undantaget kanske väldigt långa hylsor som tar väldigt mycket kraft.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 10:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 113
Ort: Tenhult
Helt klart har dessa delar stor betydelse.
Det är infästningen till bärarmarna för bakvagnen (Har fått göra lösa fästen för bussningarna som sedan bultas pga utrymmesbrist.)
Det blir med andra ord mest tryckande krafter.
Balken i sig är 40x80 och bulten kommer att gå genom på 40 mm hållet.
Plattan som bussningen sitter på täcker dessutom hela balkens höjd vilket fördelar trycket väl för den tryckande kraften.

Bultförbandet är tänkt att vara 4x M10.
Vilket i mina ögon borde hålla gott o väl.

Egentligen borde man kanske kunna lite mer om hålfasthetsberäkningar istället för o chansa.

Tommy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 11:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 403
Ort: Jönköping
Rekommenderat åtdragningsmoment för en M10 8.8 är 47 Nm. http://www.swebolt.se/sv/node/57
Det går ju att sätta upp en hylsa i en hydraulpress och kolla vilket tryck som krävs för att deformera den. Med så korta hylsor så tror jag inte det blir några problem.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010