Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 26, 2017 11:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån feb 20, 2017 3:43 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4983
Ort: Lykksällä
Funderar på att bygga om bromssystemet på min 242 med en enkel justerbar reduceringsventil istället för dom dubbla som sitter framför bakaxeln på en 240.
Nån som vet hur mycket dom som sitter där original reducerar?

Ska bygga om så jag har en krets fram och en krets bak. Kan ju använda originalet men skulle vara fint att byta ut dom

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 6:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4443
Ort: Boden
De på de äldre är ju justerbara.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 9:15 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4983
Ort: Lykksällä
Jo, men finns diverse anledningar att jag vill byta ut dom

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 9:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1064
Tycker inte man märker någon direkt skillnad? Bruka kasta väck när man byter slang/bromsrör på bilar. Alltid bra värden på besiktningen osv

Senast vart en 240 -88.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 12:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4443
Ort: Boden
Bra värden på besiktningen säger ju inte så mycket om bromsbalansen fram/bak

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 2:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1064
Borde det inte göra de?
Aldrig haft någon som har bromsat mer bak än fram när dessa är väck tagna.
Elle tänker jag fel?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 654
Ort: Hbg.
Tar du bort reduceringarna bör bakhjulen låsa sig före framhjul. Kan vara spännande när man bromsar tex i sväng...

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 7:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Inlägg: 207
Det är inte ovanligt att man kör utan reduceringar på rallybilar.
Har du tur så funkar det som du vill ha det då. Bara att prova innan du börjar göra något krångligare.
På Volvo 140-serien blir det ganska bra utan. funkar som vanligt om du klämmer måttligt men stampar du rejält så släpper det bak.
Det går ju att ändra balansen mellan fram och bak med att ha olika bromsbelägg också.
I VOC där man får köra valfria belägg men resten måste vara original gör man så.
Racebelägg finns med olika friktion.
Dom mer seriösa tillverkarna har diagram på sina hemsidor med friktion-temeratur diagram på olika typer av belägg.

_________________
Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 11:03 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4983
Ort: Lykksällä
Blev lite sidospår :)

Hade tänkt sätta en justerbar inne vid förarplatsen så jag kan vrida på mer broms bak när jag ska footbrake:a upp laddtryck i starten och kunna justera ner bromstrycket när jag vill nöta bakdäck

Det jag vill veta är egentligen hur en original är jämfört med dom billiga justerbara som står att dom är justerbara 57% eller att dom går justera mellan 100 till 1000psi. Nån som använt en sån på en 240?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 22, 2017 7:21 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2104
Ort: yttertavle/umeå
vad jag vet så är det tryckreduceringar! alltså släpper på fullt, upp till inställt maxtryck


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 12:29 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
Nix, trycket släpps igenom reduceringen oförändrat upp till ett visst tryck, över det trycket så ökar ut-trycket mindre än in-trycket ökar men det ökar trots allt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010