Sida 1 av 1

Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: mån feb 20, 2017 3:43 pm
av Steve
Funderar på att bygga om bromssystemet på min 242 med en enkel justerbar reduceringsventil istället för dom dubbla som sitter framför bakaxeln på en 240.
Nån som vet hur mycket dom som sitter där original reducerar?

Ska bygga om så jag har en krets fram och en krets bak. Kan ju använda originalet men skulle vara fint att byta ut dom

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: mån feb 20, 2017 6:39 pm
av The
De på de äldre är ju justerbara.

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: mån feb 20, 2017 9:15 pm
av Steve
Jo, men finns diverse anledningar att jag vill byta ut dom

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: mån feb 20, 2017 9:37 pm
av ahberg
Tycker inte man märker någon direkt skillnad? Bruka kasta väck när man byter slang/bromsrör på bilar. Alltid bra värden på besiktningen osv

Senast vart en 240 -88.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: tis feb 21, 2017 12:11 pm
av The
Bra värden på besiktningen säger ju inte så mycket om bromsbalansen fram/bak

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: tis feb 21, 2017 2:24 pm
av ahberg
Borde det inte göra de?
Aldrig haft någon som har bromsat mer bak än fram när dessa är väck tagna.
Elle tänker jag fel?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: tis feb 21, 2017 5:36 pm
av anglia-61
Tar du bort reduceringarna bör bakhjulen låsa sig före framhjul. Kan vara spännande när man bromsar tex i sväng...

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: tis feb 21, 2017 7:19 pm
av mekomaskin
Det är inte ovanligt att man kör utan reduceringar på rallybilar.
Har du tur så funkar det som du vill ha det då. Bara att prova innan du börjar göra något krångligare.
På Volvo 140-serien blir det ganska bra utan. funkar som vanligt om du klämmer måttligt men stampar du rejält så släpper det bak.
Det går ju att ändra balansen mellan fram och bak med att ha olika bromsbelägg också.
I VOC där man får köra valfria belägg men resten måste vara original gör man så.
Racebelägg finns med olika friktion.
Dom mer seriösa tillverkarna har diagram på sina hemsidor med friktion-temeratur diagram på olika typer av belägg.

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: tis feb 21, 2017 11:03 pm
av Steve
Blev lite sidospår :)

Hade tänkt sätta en justerbar inne vid förarplatsen så jag kan vrida på mer broms bak när jag ska footbrake:a upp laddtryck i starten och kunna justera ner bromstrycket när jag vill nöta bakdäck

Det jag vill veta är egentligen hur en original är jämfört med dom billiga justerbara som står att dom är justerbara 57% eller att dom går justera mellan 100 till 1000psi. Nån som använt en sån på en 240?

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: ons feb 22, 2017 7:21 am
av fredde_vit_pv
vad jag vet så är det tryckreduceringar! alltså släpper på fullt, upp till inställt maxtryck

Re: Bromsreduceringsventil Volvo 240

Postat: fre feb 24, 2017 12:29 pm
av Guson
Nix, trycket släpps igenom reduceringen oförändrat upp till ett visst tryck, över det trycket så ökar ut-trycket mindre än in-trycket ökar men det ökar trots allt.

Guson