Dragstark bil med låg totalvikt?

Modifieringar och tips
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Dragstark bil med låg totalvikt?

Inlägg av Gregerr »

Visst är BE en bra investering, och med tanke på att hela vintern gått sen tråden var igång så kanske TS redan skaffat det :-)
Men hur är det med Subaru? Dom har ju bra dragvikter med B kort.
Vet inte hur det är med sån B96, och kanske är max dragvikt i linje med den som Subaru har med B kort.
Men finns bilar i stort pris spann i alla fall.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Dragstark bil med låg totalvikt?

Inlägg av larsat »

Jag har haft b96 kort ganska länge nu, har inte tittat så mycket på Subaru men Ford Kuga bensinare skulle ev duga framöver.
Tiguan verkar vara för mycket strul med, nån som har erfarenhet av Fårrden??
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Dragstark bil med låg totalvikt?

Inlägg av tdacke »

Gregerr skrev:Visst är BE en bra investering, och med tanke på att hela vintern gått sen tråden var igång så kanske TS redan skaffat det :-)
Men hur är det med Subaru? Dom har ju bra dragvikter med B kort.
Vet inte hur det är med sån B96, och kanske är max dragvikt i linje med den som Subaru har med B kort.
Men finns bilar i stort pris spann i alla fall.
Det missade jag...

Som riktlinje verkar det var så icke rambyggda bilar ligger spannet på ca 1500-2000kg i dragvikt medans rambyggda är 2000kg och uppåt.
Subaru tillhör kategorin med 1500-2000kg som är generellt, min Legacy får dra 1800kg till exempel.
Sedan finns det ibland konstiga kombinationer där själva bilen är klassade för en viss dragvikt och ju högre tjänstevikten blir desto mindre blir dragvikten.
Ta den nämnda Ford Kuga, med dieselmotorn så får den dra 2100kg (ovanligt högt) medans med bensinare och 4wd så är dragvikten nere på 1300kg!!
Jag tror man begränsar sig på flera plan med att behöva köpa en framhjulsdriven bil med såpass liten dieselmotor och 2100kg i dragvikt.

Tar jag min Subaru igen så har den en dragvikt på 1800kg MAX medans det står att den får dra 2280 med utökad B (B96),
totalt ointressant siffra och framför allt missvisande. Men det finns säkert stackare som råkar köpa på sig en förstor
husvagn baserat på den siffran... Trist att bli tagen av polisen.

/Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dragstark bil med låg totalvikt?

Inlägg av therealpinto »

larsat skrev:Jag har haft b96 kort ganska länge nu, har inte tittat så mycket på Subaru men Ford Kuga bensinare skulle ev duga framöver.
Tiguan verkar vara för mycket strul med, nån som har erfarenhet av Fårrden??
Jag har kört drygt 16000 mil med Kuga 2011, en TDCI 140 hk Titanium. Jag har haft väldigt lite problem, någon motorvarningslampa pga en givare till partikelfilter eller så men det var bara temporärt. Annars har det bara varit service och slitdelar.

Det är en kanonbil att dra med tycker jag förutom att kopplingen (manuell låda) inte gillar tuff rangering, då blir den för varm. 2100 kg på B96 och 1370 kg på B-kort. De nyare generationerna har lite andra vikter så kolla innan köp.

Personligen tycker jag diesel är rätt karaktär i den här biltypen. Ska du köpa nytt/nästan nytt finns ju bensinturbo, EcoBoost, jag kör det i andrabilen (en Focus). Den är också okej att dra med men förbrukningen drar iväg på ett helt annat sätt. Se till att få en bil med fyrhjulsdrift om du väljer nyare bensin ;-)

Äldre Kuga fanns ju med T5 (Volvomotorn), kul men ovanlig.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Re: Dragstark bil med låg totalvikt?

Inlägg av weboopel »

Man får se upp lite när man letar amerikanska bilar om man ska dra släp med dem.
Har själv en Cheva S10 som det skrevs om tidigare. Min 2wd V6 är godkänd för 2900 kg men jag har sett likadana bilar som bara är godkända för 1500. Samma modell och årgång, vet inte varför.

Håller med om det som skrivs tidigare om BE. Så många fördelar med det.
En litet förslag... Är lite bekant med en som har trafikskola. Pratade med honom om BE. Han föreslog att jag skulle samla ihop så vi blev 4 st och göra en grupputbildning till bra pris. Tog mig en timme att hitta 3 kompisar som ville ta billigt BE.
Går ju att fråga lokala trafikskolor om liknande upplägg.
Men man får räkna med att plugga teori då det mesta av provet är samma som att ta nytt körkort och inte helt enkelt numera.
Roger
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Dragstark bil med låg totalvikt?

Inlägg av The »

Personligen tycker jag teorin är väldigt lätt nuförtiden.
Annat var det när man tog B kortet på 90-talet när det var 4 alternativ och flera kunde vara rätt..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar