Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor sep 21, 2017 2:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 9:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
En typisk längd verkar vara ca 50 tum, 1.3 meter.

Var knutkorsen är har ingen betydelse. Det viktiga är att allt går fritt när fjädringen rör sig på olika vis.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: fre mar 24, 2017 5:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
JoBy skrev:
Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?

Det är en vw Golf mk1 som byggs om till rwd. In o kolla i min bygg tråd har inte så mycket plats o spela med :-S

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: fre mar 24, 2017 7:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4472
Ort: Boden
JoBy skrev:
Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?

På Opel rwd trelänk är ju struten marginellt längre än länkarmarna, det funkar ju "ok"

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: fre mar 24, 2017 8:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Det var ju långa länkarmar. Det skulle nog funka med samma längd på momentstaget, men jag tror att fram till stödlagret skulle vara bättre om det går
Att det blir så lång kardan på en liten golf med motorn så långt bak.

https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/photos/a.609371085888542.1073741829.606673809491603/609371062555211/?type=3&theater

https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/photos/a.609371085888542.1073741829.606673809491603/697220550436928/?type=3&theater

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: fre mar 24, 2017 9:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Problem är att jag inte kan få rakt stag för det tar i överallt typ då. Ja jag ska testa sen se vad bes mannen säger ;-)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: fre mar 24, 2017 10:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Ett S-format stag ( sett uppifrån ) är inget problem, bara det är tillräckligt stabilt.
Om inte främre fästpunkten är nära mitten centrum skulle jag tro att det påverkar roll-center. Fästpunkten i axeln har ingen betydelse.

Här fanns det en helt del om olika typer av bakvagnar.
https://www.cartechbooks.com/techtips/m ... on-system/

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons apr 19, 2017 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 667
Hej!

Såhär ser det ut på min Volvo 940 med Ford 8.8" bakaxel. Lite inspiration :)

Bild


Bild

Bild

Bild



Min arm är ledad i framkant med ett spline:sat rör som kan glida inut/utåt. Detta har jag tagit från en Volvokardan och sen svarvat till det för min applikation.
Alla uniballs är i CrMo och m20. Staget har även en justerskruv nedtill längst bak för att kunna justera pinjongvinkeln.
Jag kommer inom kort att montera en kardanring längst bak mot knutkorset. Den kommer att fästas i stegen med skruvförband.

Mvh

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: sön apr 30, 2017 3:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 393
Ort: Lule
Hur mycket behöver den kunna "leva" på splinesen? Verkar som en bra lösning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: mån maj 01, 2017 10:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4472
Ort: Boden
Varför splines?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons maj 03, 2017 7:04 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Armen måste ju kunna rotera/vridas i framkant för att klara axelns krängning. Har man en kulled eller ett länklager så det kan ta upp vridningen funkar det väl med splines (om länklagret sitter i en tillräckligt "bred" gaffel/fäste för att kunna vridas). Men annars brukar det ju vara enklare med ett slätt rör i hylsan, så det kan vridas också.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor maj 04, 2017 6:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6098
Ort: Linköping
Ursäkta lite trådkapning, men vad tror ni om en sådan lösning med momentarm på en bil med bladfjädrar?
Tanken är då att man sätter en led mellan varje bladfjäder och axeln.
Man kan ju också sätta extra klammor runt den främre delen av bladfjädrarna så de blir lite stummare så förhoppningsvis den mesta rörelsen blir bakom axeln.

Tror ni det kan bli bra, eller blir endå bladfjädrarna en begränsning? Alltså, jag menar främst om de vrider sig under belastningen.

Bild

En halvdan bild, men man ser väl lite hur det ser ut.

Bild

Fjädrarna är rätt långa, nästan 70 cm från centrum på axeln till främre fästet. Det kanske är lite väl?

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor maj 04, 2017 8:37 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Jag tror det kan funka rätt bra med bladfjädrar men jag skulle inte ändra fjädrarnas montering alls, tror jag. Sätter man momentarmens ledpunkt i linje med främre fjäderörat borde det röra sig utan "binding" tycker jag.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: sön maj 07, 2017 7:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6098
Ort: Linköping
Jag tänkte ha lite längre momentarm än så, jag tänkte försöka få drygt 1m. (110-120cm tror jag)
Men ca 85 cm skulle också gå bra, eller snarare enklare än som jag hade tänkt mig. 70 cm som till infästningen till fjädrarna skulle vara betydligt svårare, för där finns i nuläget inget att fästa i.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: mån maj 08, 2017 7:27 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2410
Ort: Skellefteå
Det funkar det också men se till att armen kan röra sig tillräckligt mycket framåt/bakåt i främre fästet.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: mån aug 07, 2017 5:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
nej...både chevrolet monza (70-tal) ...har jag :-) och camaros (90tal?) har en lång momentarm. Båda är infästa längst bak på lådan. Man kan fästa in den i växellådsbalken om man vill. Dock vill man ha en infästning som tillåter viss rörelse i bilens längdsled. Monzan har en "pendelarm" som tillåter rörelse och camaron har en slags "pigg" som kan glida i längdsled.

I dragracesammanhang görs ofta momentarmen kortare och fästs in längre bak för att baken på bilen skall lyfta sig mer i starten och ge mer tryck på bakdäcken. På en ren gatbil är det inte nån hit dock med en bakvagn som reser sig vid gaspådrag.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010