Momentarmsbygge

Modifieringar och tips
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Momentarmsbygge

Inlägg av Manfred »

Söker lite bilder eller trådlänkar till folk som byggt momentarm/torquearm. Hur brukar man göra infästningen i karossen? Samt hur lång ska armen vara? Främre infästningspunkten ska vara vid främre knutkorset på bakre kardan eller? Bör man bygga så att man kan justera infästningspunkterna uppåt och nedåt för olika egenskaper? Går det att besiktiga med?

MVH
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Ofta sitter främre infästningspunkten vid växellådsfästet. Den behöver inte vara justerbar i höjd eftersom den endast tar moment.

Ofta går det att justera pinjongvinkel vid bakaxeln. (Skulle gå att justera höjden fram istället men ger så liten justermån)

Det bör gå att besikta med om det är bra byggt.

Det som påverkar chassiereaktion är mest höger och vänster länkarm. Dessa skulle kunna vara justerbara på liknande sätt som en 'fyrlink'.
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Bild

Bild
Jonas Bylund
Bild
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av MatsN »

Ska den bara leda i främre fästet?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Främre fästet på momentstaget ska bara hindra rörelse upp och ner. Den kommer att röra sig framåt/bakåt när bakaxeln fjädrar. En bra lösning ar den korta länken som syns på övre bilden. På nedre bilden är det teleskop-funktion på länken.
Jonas Bylund
Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av loop »

Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Nova Jörgen »

JoBy skrev:
Det som påverkar chassiereaktion är mest höger och vänster länkarm. Dessa skulle kunna vara justerbara på liknande sätt som en 'fyrlink'.
Hej.
Jag dristar mig till att påstå att du nog gjort en liten tankevurpa här.

Vridkrafterna från bakaxeln (pinjongens strävan att klättra uppåt på kronhjulet) överförs till chassit genom momentarmen, eftersom den inte är ledad i infästningen på axelhuset. Detta skapar chassireaktionen. Alltså är bakvagnens instant center (har ingen bra svensk benämning ) momentarmens främre fästpunkt i chassit. Placeringen av denna i höjd och längdled skapar olika chassireaktioner och har stor betydelse för vilka egenskaper du är ute efter.

Mvh
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Jag håller inte riktigt med.

Med en 'ladder bar' är instant center i främre fästpunkten. Det är i denna punkt som bilen både lyfts och trycks framåt. ( både moment och acceleration )

Med fyrlink är instant center skärningspunkten där förlängningen av övre och nedre stagen möts. Detta blir som en ladder bar som ändrar form när hjulen fjädrar.

Med tourqe bar blir det lite av en blandning. Långa mittenstaget tar endast momentet. Dom kortare länkstagen på var sida tar all kraft som trycker bilen framåt. Eftersom dessa länkar är fästa under axelcentrum ger kraften framåt även ett motriktat moment på axeln. Lutnignen på länkarna kommer dessutom att påverka hur chassit lyfts. Det är endast längden på 'tourqe bar' som har betydelse, inte höjden på främre fästpunkten.
Instant center kommer att ligga längs en vertikal linje genom momentstagets främre fästpunkt. Höjden på instant center beror på förlängningen av dom kortare länkstagen.
Att ha IC i närheten av växellådsbalken i längsled är troligtvis inte helt fel iallafall och det finns även något att fästa den i där.
Sedan gör man justeringen av IC höjd med höger och vänster länkarms infästning.

Bild
Jonas Bylund
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Nova Jörgen »

Ja du har rätt...tankevurpan står jag för :doh: :doh:
Jag är så raktframåkar fixerad, fast jag blir lite fundersam ändå. IC går bara att ändra i höjdled om jag tänker rätt nu. På en Dragracingbil är IC placeringen i längdled en viktig parameter för hur chassit beter sig.
Jag får fundera vidare lite efter lite skönhetssömn. :hihi:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Manfred »

Tack för alla kanonsvar!

Lite fler frågor: Ska jag ha infästningen framme vid framvagnsbalken (kör med en kort låda så balken är ungefär under växelspaken)? Då blir den ett för jävla långt stag. Eller ska jag göra infästningen vid bakre knutkorset? Har ju delad kardan.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Det beror på om du vill ha lång eller kort IC. Generellt ger längre lugnare reaktion.
Jonas Bylund
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av The »

Och i verkligheten så brukar ju det man får plats med begränsas av hur mycket man kan/vill kapa
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja alltså håller med på nu med momenstaget .. och det kommer inte bli så långt .. får inte plats.. blir lika långt som länkarmarna :shock: hur kan bilen bli o köra ?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av JoBy »

Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
Jonas Bylund
Bild
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Momentarmsbygge

Inlägg av Manfred »

Fäster jag mitt stag vid växellådsbalken blir staget ca 1,9m. Men det där med att man ska fästa den vid knutkorset har inget med några brytningar i kardanen att göra eller något sådant?
Skriv svar