Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 12:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis mar 21, 2017 3:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Söker lite bilder eller trådlänkar till folk som byggt momentarm/torquearm. Hur brukar man göra infästningen i karossen? Samt hur lång ska armen vara? Främre infästningspunkten ska vara vid främre knutkorset på bakre kardan eller? Bör man bygga så att man kan justera infästningspunkterna uppåt och nedåt för olika egenskaper? Går det att besiktiga med?

MVH


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis mar 21, 2017 4:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1433
Ort: Timrå
Ofta sitter främre infästningspunkten vid växellådsfästet. Den behöver inte vara justerbar i höjd eftersom den endast tar moment.

Ofta går det att justera pinjongvinkel vid bakaxeln. (Skulle gå att justera höjden fram istället men ger så liten justermån)

Det bör gå att besikta med om det är bra byggt.

Det som påverkar chassiereaktion är mest höger och vänster länkarm. Dessa skulle kunna vara justerbara på liknande sätt som en 'fyrlink'.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis mar 21, 2017 4:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1433
Ort: Timrå
Bild

Bild

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis mar 21, 2017 7:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Ska den bara leda i främre fästet?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis mar 21, 2017 8:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1433
Ort: Timrå
Främre fästet på momentstaget ska bara hindra rörelse upp och ner. Den kommer att röra sig framåt/bakåt när bakaxeln fjädrar. En bra lösning ar den korta länken som syns på övre bilden. På nedre bilden är det teleskop-funktion på länken.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis mar 21, 2017 10:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
viewtopic.php?f=21&t=86085

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons mar 22, 2017 9:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 735
JoBy skrev:

Det som påverkar chassiereaktion är mest höger och vänster länkarm. Dessa skulle kunna vara justerbara på liknande sätt som en 'fyrlink'.

Hej.
Jag dristar mig till att påstå att du nog gjort en liten tankevurpa här.

Vridkrafterna från bakaxeln (pinjongens strävan att klättra uppåt på kronhjulet) överförs till chassit genom momentarmen, eftersom den inte är ledad i infästningen på axelhuset. Detta skapar chassireaktionen. Alltså är bakvagnens instant center (har ingen bra svensk benämning ) momentarmens främre fästpunkt i chassit. Placeringen av denna i höjd och längdled skapar olika chassireaktioner och har stor betydelse för vilka egenskaper du är ute efter.

Mvh

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons mar 22, 2017 11:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1433
Ort: Timrå
Jag håller inte riktigt med.

Med en 'ladder bar' är instant center i främre fästpunkten. Det är i denna punkt som bilen både lyfts och trycks framåt. ( både moment och acceleration )

Med fyrlink är instant center skärningspunkten där förlängningen av övre och nedre stagen möts. Detta blir som en ladder bar som ändrar form när hjulen fjädrar.

Med tourqe bar blir det lite av en blandning. Långa mittenstaget tar endast momentet. Dom kortare länkstagen på var sida tar all kraft som trycker bilen framåt. Eftersom dessa länkar är fästa under axelcentrum ger kraften framåt även ett motriktat moment på axeln. Lutnignen på länkarna kommer dessutom att påverka hur chassit lyfts. Det är endast längden på 'tourqe bar' som har betydelse, inte höjden på främre fästpunkten.
Instant center kommer att ligga längs en vertikal linje genom momentstagets främre fästpunkt. Höjden på instant center beror på förlängningen av dom kortare länkstagen.
Att ha IC i närheten av växellådsbalken i längsled är troligtvis inte helt fel iallafall och det finns även något att fästa den i där.
Sedan gör man justeringen av IC höjd med höger och vänster länkarms infästning.

Bild

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 12:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 735
Ja du har rätt...tankevurpan står jag för :doh: :doh:
Jag är så raktframåkar fixerad, fast jag blir lite fundersam ändå. IC går bara att ändra i höjdled om jag tänker rätt nu. På en Dragracingbil är IC placeringen i längdled en viktig parameter för hur chassit beter sig.
Jag får fundera vidare lite efter lite skönhetssömn. :hihi:

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 11:00 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Tack för alla kanonsvar!

Lite fler frågor: Ska jag ha infästningen framme vid framvagnsbalken (kör med en kort låda så balken är ungefär under växelspaken)? Då blir den ett för jävla långt stag. Eller ska jag göra infästningen vid bakre knutkorset? Har ju delad kardan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 1:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1433
Ort: Timrå
Det beror på om du vill ha lång eller kort IC. Generellt ger längre lugnare reaktion.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 7:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4453
Ort: Boden
Och i verkligheten så brukar ju det man får plats med begränsas av hur mycket man kan/vill kapa

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 8:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 746
Ort: Skåne Kristianstad
Ja alltså håller med på nu med momenstaget .. och det kommer inte bli så långt .. får inte plats.. blir lika långt som länkarmarna :shock: hur kan bilen bli o köra ?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1433
Ort: Timrå
Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor mar 23, 2017 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Fäster jag mitt stag vid växellådsbalken blir staget ca 1,9m. Men det där med att man ska fästa den vid knutkorset har inget med några brytningar i kardanen att göra eller något sådant?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010