Sida 1 av 3

Momentarmsbygge

Postat: tis mar 21, 2017 3:47 pm
av Manfred
Söker lite bilder eller trådlänkar till folk som byggt momentarm/torquearm. Hur brukar man göra infästningen i karossen? Samt hur lång ska armen vara? Främre infästningspunkten ska vara vid främre knutkorset på bakre kardan eller? Bör man bygga så att man kan justera infästningspunkterna uppåt och nedåt för olika egenskaper? Går det att besiktiga med?

MVH

Re: Momentarmsbygge

Postat: tis mar 21, 2017 4:20 pm
av JoBy
Ofta sitter främre infästningspunkten vid växellådsfästet. Den behöver inte vara justerbar i höjd eftersom den endast tar moment.

Ofta går det att justera pinjongvinkel vid bakaxeln. (Skulle gå att justera höjden fram istället men ger så liten justermån)

Det bör gå att besikta med om det är bra byggt.

Det som påverkar chassiereaktion är mest höger och vänster länkarm. Dessa skulle kunna vara justerbara på liknande sätt som en 'fyrlink'.

Re: Momentarmsbygge

Postat: tis mar 21, 2017 4:27 pm
av JoBy
Bild

Bild

Re: Momentarmsbygge

Postat: tis mar 21, 2017 7:27 pm
av MatsN
Ska den bara leda i främre fästet?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Momentarmsbygge

Postat: tis mar 21, 2017 8:17 pm
av JoBy
Främre fästet på momentstaget ska bara hindra rörelse upp och ner. Den kommer att röra sig framåt/bakåt när bakaxeln fjädrar. En bra lösning ar den korta länken som syns på övre bilden. På nedre bilden är det teleskop-funktion på länken.

Re: Momentarmsbygge

Postat: tis mar 21, 2017 10:49 pm
av loop

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons mar 22, 2017 9:45 pm
av Nova Jörgen
JoBy skrev:
Det som påverkar chassiereaktion är mest höger och vänster länkarm. Dessa skulle kunna vara justerbara på liknande sätt som en 'fyrlink'.
Hej.
Jag dristar mig till att påstå att du nog gjort en liten tankevurpa här.

Vridkrafterna från bakaxeln (pinjongens strävan att klättra uppåt på kronhjulet) överförs till chassit genom momentarmen, eftersom den inte är ledad i infästningen på axelhuset. Detta skapar chassireaktionen. Alltså är bakvagnens instant center (har ingen bra svensk benämning ) momentarmens främre fästpunkt i chassit. Placeringen av denna i höjd och längdled skapar olika chassireaktioner och har stor betydelse för vilka egenskaper du är ute efter.

Mvh

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons mar 22, 2017 11:29 pm
av JoBy
Jag håller inte riktigt med.

Med en 'ladder bar' är instant center i främre fästpunkten. Det är i denna punkt som bilen både lyfts och trycks framåt. ( både moment och acceleration )

Med fyrlink är instant center skärningspunkten där förlängningen av övre och nedre stagen möts. Detta blir som en ladder bar som ändrar form när hjulen fjädrar.

Med tourqe bar blir det lite av en blandning. Långa mittenstaget tar endast momentet. Dom kortare länkstagen på var sida tar all kraft som trycker bilen framåt. Eftersom dessa länkar är fästa under axelcentrum ger kraften framåt även ett motriktat moment på axeln. Lutnignen på länkarna kommer dessutom att påverka hur chassit lyfts. Det är endast längden på 'tourqe bar' som har betydelse, inte höjden på främre fästpunkten.
Instant center kommer att ligga längs en vertikal linje genom momentstagets främre fästpunkt. Höjden på instant center beror på förlängningen av dom kortare länkstagen.
Att ha IC i närheten av växellådsbalken i längsled är troligtvis inte helt fel iallafall och det finns även något att fästa den i där.
Sedan gör man justeringen av IC höjd med höger och vänster länkarms infästning.

Bild

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 12:38 am
av Nova Jörgen
Ja du har rätt...tankevurpan står jag för :doh: :doh:
Jag är så raktframåkar fixerad, fast jag blir lite fundersam ändå. IC går bara att ändra i höjdled om jag tänker rätt nu. På en Dragracingbil är IC placeringen i längdled en viktig parameter för hur chassit beter sig.
Jag får fundera vidare lite efter lite skönhetssömn. :hihi:

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 11:00 am
av Manfred
Tack för alla kanonsvar!

Lite fler frågor: Ska jag ha infästningen framme vid framvagnsbalken (kör med en kort låda så balken är ungefär under växelspaken)? Då blir den ett för jävla långt stag. Eller ska jag göra infästningen vid bakre knutkorset? Har ju delad kardan.

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 1:25 pm
av JoBy
Det beror på om du vill ha lång eller kort IC. Generellt ger längre lugnare reaktion.

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 7:27 pm
av The
Och i verkligheten så brukar ju det man får plats med begränsas av hur mycket man kan/vill kapa

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 8:13 pm
av Vr6_mannen
Ja alltså håller med på nu med momenstaget .. och det kommer inte bli så långt .. får inte plats.. blir lika långt som länkarmarna :shock: hur kan bilen bli o köra ?

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 9:15 pm
av JoBy
Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 9:39 pm
av Manfred
Fäster jag mitt stag vid växellådsbalken blir staget ca 1,9m. Men det där med att man ska fästa den vid knutkorset har inget med några brytningar i kardanen att göra eller något sådant?