Sida 2 av 3

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor mar 23, 2017 9:56 pm
av JoBy
En typisk längd verkar vara ca 50 tum, 1.3 meter.

Var knutkorsen är har ingen betydelse. Det viktiga är att allt går fritt när fjädringen rör sig på olika vis.

Re: Momentarmsbygge

Postat: fre mar 24, 2017 5:41 am
av Vr6_mannen
JoBy skrev:Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
Det är en vw Golf mk1 som byggs om till rwd. In o kolla i min bygg tråd har inte så mycket plats o spela med :-S

Re: Momentarmsbygge

Postat: fre mar 24, 2017 7:38 am
av The
JoBy skrev:Det låter väldigt kort ... Vad är det för bil? Bilder?
På Opel rwd trelänk är ju struten marginellt längre än länkarmarna, det funkar ju "ok"

Re: Momentarmsbygge

Postat: fre mar 24, 2017 8:38 am
av JoBy
Det var ju långa länkarmar. Det skulle nog funka med samma längd på momentstaget, men jag tror att fram till stödlagret skulle vara bättre om det går
Att det blir så lång kardan på en liten golf med motorn så långt bak.

https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater

https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/p ... =3&theater

Re: Momentarmsbygge

Postat: fre mar 24, 2017 9:11 am
av Vr6_mannen
Problem är att jag inte kan få rakt stag för det tar i överallt typ då. Ja jag ska testa sen se vad bes mannen säger ;-)

Re: Momentarmsbygge

Postat: fre mar 24, 2017 10:43 am
av JoBy
Ett S-format stag ( sett uppifrån ) är inget problem, bara det är tillräckligt stabilt.
Om inte främre fästpunkten är nära mitten centrum skulle jag tro att det påverkar roll-center. Fästpunkten i axeln har ingen betydelse.

Här fanns det en helt del om olika typer av bakvagnar.
https://www.cartechbooks.com/techtips/m ... on-system/

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons apr 19, 2017 9:19 pm
av Magistern
Hej!

Såhär ser det ut på min Volvo 940 med Ford 8.8" bakaxel. Lite inspiration :)

Bild


Bild

Bild

Bild



Min arm är ledad i framkant med ett spline:sat rör som kan glida inut/utåt. Detta har jag tagit från en Volvokardan och sen svarvat till det för min applikation.
Alla uniballs är i CrMo och m20. Staget har även en justerskruv nedtill längst bak för att kunna justera pinjongvinkeln.
Jag kommer inom kort att montera en kardanring längst bak mot knutkorset. Den kommer att fästas i stegen med skruvförband.

Mvh

Re: Momentarmsbygge

Postat: sön apr 30, 2017 3:37 pm
av MatsN
Hur mycket behöver den kunna "leva" på splinesen? Verkar som en bra lösning.

Re: Momentarmsbygge

Postat: mån maj 01, 2017 10:10 am
av The
Varför splines?

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons maj 03, 2017 7:04 am
av therealpinto
Armen måste ju kunna rotera/vridas i framkant för att klara axelns krängning. Har man en kulled eller ett länklager så det kan ta upp vridningen funkar det väl med splines (om länklagret sitter i en tillräckligt "bred" gaffel/fäste för att kunna vridas). Men annars brukar det ju vara enklare med ett slätt rör i hylsan, så det kan vridas också.

Gustaf

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor maj 04, 2017 6:30 pm
av j björk
Ursäkta lite trådkapning, men vad tror ni om en sådan lösning med momentarm på en bil med bladfjädrar?
Tanken är då att man sätter en led mellan varje bladfjäder och axeln.
Man kan ju också sätta extra klammor runt den främre delen av bladfjädrarna så de blir lite stummare så förhoppningsvis den mesta rörelsen blir bakom axeln.

Tror ni det kan bli bra, eller blir endå bladfjädrarna en begränsning? Alltså, jag menar främst om de vrider sig under belastningen.

Bild

En halvdan bild, men man ser väl lite hur det ser ut.

Bild

Fjädrarna är rätt långa, nästan 70 cm från centrum på axeln till främre fästet. Det kanske är lite väl?

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor maj 04, 2017 8:37 pm
av therealpinto
Jag tror det kan funka rätt bra med bladfjädrar men jag skulle inte ändra fjädrarnas montering alls, tror jag. Sätter man momentarmens ledpunkt i linje med främre fjäderörat borde det röra sig utan "binding" tycker jag.

Gustaf

Re: Momentarmsbygge

Postat: sön maj 07, 2017 7:17 pm
av j björk
Jag tänkte ha lite längre momentarm än så, jag tänkte försöka få drygt 1m. (110-120cm tror jag)
Men ca 85 cm skulle också gå bra, eller snarare enklare än som jag hade tänkt mig. 70 cm som till infästningen till fjädrarna skulle vara betydligt svårare, för där finns i nuläget inget att fästa i.

Re: Momentarmsbygge

Postat: mån maj 08, 2017 7:27 am
av therealpinto
Det funkar det också men se till att armen kan röra sig tillräckligt mycket framåt/bakåt i främre fästet.

Gustaf

Re: Momentarmsbygge

Postat: mån aug 07, 2017 5:04 pm
av hauge
nej...både chevrolet monza (70-tal) ...har jag :-) och camaros (90tal?) har en lång momentarm. Båda är infästa längst bak på lådan. Man kan fästa in den i växellådsbalken om man vill. Dock vill man ha en infästning som tillåter viss rörelse i bilens längdsled. Monzan har en "pendelarm" som tillåter rörelse och camaron har en slags "pigg" som kan glida i längdsled.

I dragracesammanhang görs ofta momentarmen kortare och fästs in längre bak för att baken på bilen skall lyfta sig mer i starten och ge mer tryck på bakdäcken. På en ren gatbil är det inte nån hit dock med en bakvagn som reser sig vid gaspådrag.