Sida 3 av 3

Re: Momentarmsbygge

Postat: tis aug 08, 2017 4:27 pm
av Falkenrejsing
Nu förstår jag inte vad du säger, det är väl asballt med en bil som skjuter ifrån snyggt vid gaspådrag ;)

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor okt 05, 2017 6:21 pm
av j björk
Om man skulle bygga en torque arm som på den andra bilden i början av tråden, som går under kardanstången och således inte kan vara speciellt hög i profil. Hur skulle man dimentionera den då?
Skulle tex. 40x40x3 kunna vara ett vettigt utgångsläge?

Re: Momentarmsbygge

Postat: lör nov 25, 2017 8:36 pm
av Vr6_mannen
Håller på med mitt bygge men inte gjort något på hela sommaren :P men ska på den nu :) fundera lite hur blir det om man bockar rören på armen så man flyttar in det mot mitten av bilen .. såna fall kan man ha längre stag som alla säger är bästa att ha .. för annars blir staget drygt 100mm kortare än volvo 740 har.. så armen o under bärarma kommer bli lika långa.. För o nackdelar tack :)

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons nov 29, 2017 8:59 pm
av p.hedman
Hej på er om jag får lägga mig i så skulle jag göra moment staget så lång som möjligt .
Med moment armen så får du en kraft rakt upp i infästnings punkten.
En sak som man ska tänka på är att du får en negativa krafter vid motor broms bara så att man tänker på det när man konstuerar fästet i balken.
Ju kortare du gör armen ju mer lyfter du bakänden på karossen och det är det sista du vill göra.
Genom att montera den i växellåds balken så hjälper du bilen att lyfta i fram kant och på det sättet flytta vikten till bakaxeln = mer fäste/tryck på bak däcken.
Ett problem med 740/940 moment staget va att folk inte bytte stötdämpare när dom monterade moment stag och då får du (med mycket effekt) ett mycket hårt i islag av däcken och du komprimerar ihop däcken så hårt att du får tendensen att du tappar fäste nästan direkt , hugger sedan släpper och bilen blir att stutsa fram på banan.
Däcken komprimeras i hop hårt och när effekten minskar så fjädrar däcken isär samma som när du sparkar i väg en fotboll så får du en rekyl.
Ett sätt att motverka det är att montera på hårdare stöt dämpare så man bromsar separationen då lugnar man ner bakaxeln reaktionen gärna justerbara).
Det kan räcka med gas rally stöt dämpare (det åkte jag med).
Det låter konstigt men däcken får inte slå i för hårt då slår däcken loss .
Det är bättre att göra dom undre länk armarna justerbara som en halv undre 4-link i den månen man kan.
Ett sätt om man inte kan ändra länk armarna så kan man höja eller sänka bilen då flyttar man instant center.
Genom att sänka då flyttar man fram IC och höja då kommer IC bakåt (lutningarna på länkarmarna).
På vår Escort så hade vi 1,44 60 foot med moment arm som var monterad i växellåds balken på 8,5x23 slicks.
IC=instant center.
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
/ Peter

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons dec 06, 2017 11:02 pm
av Jompa_a
Jag åker en -98 Camaro. På den sitter det momentarm.
Har suttit och läst en stund nu, om moment arm eller torque arm (TQ).

Som jag förstår det så kan man flytta IC på 2 sätt. Ändra vinkeln på undre länkarm eller längd på TQ.
Men varför vill man ändra vinkeln på TQ? Har sett att en del säljer främre fästen med fler hål (ungefär så som Magistern gjort sitt främre fäste).

Re: Momentarmsbygge

Postat: ons dec 06, 2017 11:39 pm
av p.hedman
Momentarmen flyttar man inte men genom att höja bilen så "flyttar man upp undre främre länkarms fästet" och på det sättet hjälper man till att flytta bak IC ett bättre sätt vore att ha den nedre länkarmen fullt justerbar som en 1/2 4-link undre staget) så har jag byggt på PVn vi bygger nu.
Det är ett bra sätt om man inte vill kapa upp golvet för en 4-link.
/ Peter

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor dec 07, 2017 9:11 am
av Jompa_a
Att vinkeln på undre länkarm ändras vid höjdjustering är jag med på.
Så varför erbjuds det justeringsmöjligheter på främre TQ fästet? http://umiperformance.com/catalog/index ... cts_id=206

Är det för att kunna göra större ändringar på bakaxelvinkeln eller är det en psuedo justering?

Re: Momentarmsbygge

Postat: tor dec 07, 2017 1:00 pm
av p.hedman
Ja det verkar som det är en annan typ av justering av pinjong vinkeln ???
Annars vet jag ej !
Det enda vi justerade i bakvagnen va att vi höjde/sänkte bilen , stötdämparna , pinjong vinkeln behövde aldrig göra något annat.
/ Peter