Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 2:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: sön mar 26, 2017 6:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
Hej

Håller på med att bygga ett ombyggtfordon.
Bilen är från 68 och har automatlåda.
Undrar om det finns möjlighet att slippa mekanisk handbroms. Vill använda enbart ett ok per sida.

Finns det möjlighet att kunna bygga så som jag önskar?

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: mån mar 27, 2017 7:00 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2419
Ort: Skellefteå
Det ska finnas en mekanisk parkeringsbroms, krav för gatreggning.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: mån mar 27, 2017 4:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
Har haft sfro på besök i garaget men glömde ta upp denna fråga. Det finns inget kryphål med tanke på ålder eller automatlåda?
Finns det bromsok med inbyggd handbroms som klarar 300mm ventilerade skivor, har ej tjockleken i huvudet.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: tis mar 28, 2017 7:14 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2419
Ort: Skellefteå
Nej, inga kryphål.

Jag skaffade VW Golf R32 bromsok till Caprin som blev liggande, de klarar minst 22 mm skiva och jag kan inte tänka mig att 300 mm diameter ska vara ett problem.

Wilwood har också ett speciellt bakok som klarar 1" (25,4 mm) tjock skiva. Det finns också lite olika separata mekaniska ok man kan använda.

Utöver det så sitter det rätt biffiga ventilerade skivor bak på Camaro och Firebird typ 1995-2002 eller så, de har också ok med parkeringsbroms.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: tis mar 28, 2017 6:47 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5074
Ort: Lykksällä
Får man ha parkeringsbroms på mellanaxeln?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: tis mar 28, 2017 10:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
Skivorna jag har är 25,5mm i tjocklek. Har ett par Ford ok av okänd modell som passar på håret. Dessa har inbyggd handbroms.
Ligger ett par M3 frambromsar i garaget som jag tror har 325mm skivor och 28mm tjocklek. De passar klockrent men då har vi problemet med handbromsen. Får kanske kolla lite på separata handbromsok.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: ons mar 29, 2017 8:02 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2419
Ort: Skellefteå
Kardanbroms kan accepteras, helst då om man har diffbroms. Men det kan vara svårt att klara kontrollbesiktningens redardationskrav beroende på hur man bygger kardanparkeringsbromsen.

Ganska många ok kan bearbetas för att klara tjockare skivor, ibland i kombination med att man slipar ned beläggen lite.

Wilwoods enklaste spot-ok för parkeringsbroms är ganska mycket halvfabrikat, jag har flera byggare som använder dem men alla har fått konstruera rätt mycket.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: ons mar 29, 2017 4:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
Har förvisso diff men hoppar nog broms på kardan.
Wilwod oken vart är bästa placeringen för dessa med tanke på själva dragarmarna? Framför eller bakom axeln?

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: ons mar 29, 2017 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Var det trumbroms på axeln förut? Wilwood har en del skivor som kombineras med trumma för handbroms.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: tor mar 30, 2017 7:01 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2419
Ort: Skellefteå
Armarnas placering beror nog mer på var man har plats. Oftast är det väl smidigast att vajrarna kommer framifrån men det beror ju också på hur hjulupphängningarna ser ut.

Det är dock bra om man kan få luftnippel uppåt :-)

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: tor mar 30, 2017 12:21 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5074
Ort: Lykksällä
Menar du nån annan sorts ok än dom små mekaniska handbromsoken Gustaf?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: tor mar 30, 2017 2:01 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2419
Ort: Skellefteå
Jag tänkte i första hand på kombinationsoken, som http://www.wilwood.com/Calipers/CaliperProd.aspx?itemno=120-10110-BK

Bild

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: fre mar 31, 2017 8:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
JoBy skrev:
Var det trumbroms på axeln förut? Wilwood har en del skivor som kombineras med trumma för handbroms.


Jo vart trummor tidigare men har ej kvar sköldar mm.
Har redan skivorna och lite olika ok alternativ.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: fre mar 31, 2017 8:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
therealpinto skrev:
Armarnas placering beror nog mer på var man har plats. Oftast är det väl smidigast att vajrarna kommer framifrån men det beror ju också på hur hjulupphängningarna ser ut.

Det är dock bra om man kan få luftnippel uppåt :-)

Gustaf


Har möjlighet att placera handbromsoken fritt inget är fastsvetsat än gällande bromsar. Så om man sätter handbromsoken bak. Är det då okej att sätta m3 oken framför axeln?
Bild

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hydraliskhandbroms
InläggPostat: lör apr 01, 2017 11:28 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
Var upp o mätte lite mer och det får nog bli de Ford ok som jag har liggandes.

Bild

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010