Sida 1 av 1

Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: lör apr 29, 2017 6:45 pm
av Rpetsson
Tjena. Har som sagt en bmw 530 som jag har rattglapp på, läst mig fram att det ska gå att spänna (få bort glappet) via en skruv på styrväxeln. Tänkte höra om någon har utfört detta och har lite tips om hur jag ska gå till väga, vet hur jag ska spänna växeln men fan inte hur jag tar mig dit:P Alla som öppnat huven på en e34 med v8 förstår nog att det är förbannat trångt.... Så någon som har en ide om hur jag ska "komma fram till den" så får ni gärna dela med er.
Snabba svar vore underbart!


Mvh

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: fre maj 05, 2017 7:39 am
av StefanM
Sista bilen man spände styrväxeln på var ju amazon typ. Är det nå glapp på en nyare BMW så lär det nog med all säkerhet orsakas av nåt fel som inte går att justera bort.

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: fre maj 05, 2017 8:42 am
av mauser240
Ofta blir ju glappet "på mitten", d.v.s. i läget när man kör rakt. Justerar man bort glappet där kan styrningen börja kärva närmare ändlägena och har man riktig tur så spräcker man snäckan. Tyvärr kan jag inte svara på frågan dock :(

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: tis maj 30, 2017 7:14 am
av Rpetsson
Vad jag läst överallt är då att det "brukar" kunna gå att justera bort det. Har kollat alla leder och det i framvagnen.
Får till och med sneslitage på däcken fast jag gjort hjulinställning 2 gånger.

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: tis jul 04, 2017 7:58 pm
av Daniel-635
Får du sned slitage beror det inte på styrväxeln.

På de BMW är snäckan "tajtare på mitten" tvärtom mot vad Martin skriver.
Men har de börjat glappa är dom inte kul, med det kanske kan bli lite lite bättre.

Hissa upp bilen, vrid ratten fram och tillbaks, ovanpå snäckan sitter en låsmutter och en insex, eller mejsel spår.

Lossa muttern, och tajta till skruven tills du känner ett LITET motstånd kring mittläget på ratten.

Kolla upp ALLA andra glapp, samt att fästena till snäckan är hela.
Hårt körda bilar med stora hjul får ofta sprickbildning kring fästpunkterna.

JO jag byggde om till Kuggstång....

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: ons jul 05, 2017 10:14 pm
av mauser240
Daniel-635 skrev:På de BMW är snäckan "tajtare på mitten" tvärtom mot vad Martin skriver.
Jag skrev att glappet ofta BLIR på mitten. Åtminstone de snäckor jag spänt så har varit glappare på mitten. Var en BMW-snäcka har mest glapp från fabrik tar jag inte ställning till :wink:

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: fre jul 07, 2017 9:03 pm
av Anders_Karlsson
Jag har upplevt samma som Daniel beskriver, snäckan blir "tight" i mittenläget. Med lite styrutslag och ingen belastning på hjulen så blir det glapp i ratten. Detta gäller de Opel/ZF styrsnäckor jag har grejat med.

Man justerar med en skruv uppe på locket, skruvar man ut skruven minskar glappet. Det behövs inte mycket skruvande, på mina grejer från 70-talet kunde jag vrida skruven nån millimeter innan det blev för trögt.

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: sön jul 09, 2017 10:01 am
av mauser240
Hur kan glappet minska när grejerna slits?

De snäckor jag skruvat på har nog varit rejält slitna i så fall, har fordrat mycket skruvande.

Re: Spänna styrväxel bmw 530 e34

Postat: sön jul 09, 2017 3:30 pm
av Anders_Karlsson
Självklart blir det mer glapp i mittenläget när kulmuttern blir sliten. Det jag menade var att snäckan ska vara nästan glappfri i mittenläget, annars får man justera.

Känsligheten på justeringen är säkert olika mellan olika tillverkare. Justerskruven på mina Opelsnäckor har ganska grov gänga, M10x1,25 tror jag.