Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 2:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jul 03, 2017 8:23 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 84
Ort: Uppsala
Tänk dig en linje mellan p-ändarna på spindlarna och sätt styrväxeln i läge "rakt fram". Om ledpunkterna i din balk (styrstagens inre leder) ligger framför den linjen så är det dåligt för Ackermann. Om de ligger något bakom linjen kan du få största tänkbara Ackermann.

Bild

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jul 03, 2017 7:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Om jag nu fattat dig rätt så ligger mina prylar fel. Stagen ska alltså bilda "pil" bakåt.?

Styrväxeln är så långt bak det går så jag vet inte hur jag ska få till det. BildBildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jul 03, 2017 7:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Plåtarna har suttit längst bak och i mitten och nu längst fram och det gav lika resultat.

Kanske om jag hittar på nåt vettigt sätt att sammanfoga röret med styrväxeln på framsidan att det går att trycka bak den längre. Bara lite rädd att det blir för vekt. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jul 03, 2017 9:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 84
Ort: Uppsala
Det enkla svaret är att det i princip inte går och du är inte den förste som försökt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=8502
Ska det bli bra får man ha styrarmarnas kulleder mycket närmare skivan.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jul 03, 2017 9:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Jaha vad gör man nu då? Blir det funkis iaf? Lär väl nöta rejält med däck iaf.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 8:29 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2161
Ort: yttertavle/umeå
Jag har kört med tokig Ackermann på min pv
det nöter inte märkvärt med däck eftersom man inte kör omkring med fullt rattutslag
lite irriterande bara att handstyra bilen med fullt utslag(känns som man har svetsad diff fram :hihi: )
en fördel var iallafall att det gick att sladda med stora rattutslag utan att det börjar bromsa fram
och att bilen ville snurra så lätt

/F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 10:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Hur tokig var den? Det är ju sant att man nöter väl bara däck vid fickparkering.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 10:28 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
De som jag har besiktat med kuggstång har fått till acceptabel ackermann, inte utmärkt men i alla fall så det går åt rätt håll. Men då har man dragit tillbaka kuggstången allt som går.

Ackermann är som sagt inte superkritiskt men den bör gå åt rätt håll i alla fall. Pekar det helt åt skogen så upplever jag att bilen blir oförutsägbar vid typ parkeringsmanövrar eftersom den tenderar att hasa på inner- eller ytterhjul beroende på grepp, vilket gör att bilen ganska plötsligt svänger olika mycket.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 11:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 593
Ort: Skellefteå
Jag byggde om till parallelstyrning på en kadett C, alltså ingen ackermann alls.
Fruktansvärt understyrd blev den i kurvorna, just turn-in och styrresponsen påverkar det inte tyckte jag.
Det kasar även massor när man svänger mycket, typ parkeringar, depå osv. Nu var dethär på en ren sladdarbil så fördelarna översteg nackdelarna i mitt fall.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 5:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Längre bak kommer den inte om jag inte gröper ur balken. Ska se om jag kan trolla med fästet till stagen. Annars får det bli tokigt vid parkering. Om den nu kommer så långt att man behöver bekymra sig.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 6:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Utan att radikalt bygga om infästningen på framvagnen så är det det närmaste jag kommer.

Men att nöta däck vid parkeringar kan väl knappast anses som trafikfarligt? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jul 04, 2017 6:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Där hamnade staget. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: lör jul 08, 2017 11:56 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Jag tror det där ska funka.

Som sagt, går det åt rätt håll så har jag aldrig behövt underkänna. Men jag har kört en bil med extremt felaktig Ackermann (negativ), den var otäck i låg fart eftersom det svängde olika mycket med samma rattutslag beroende underlag.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jul 09, 2017 4:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Va bra då kan jag börja finjustera.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010