Racklar med framvagn

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Allt mätt 1,5m från centrum med laser.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Ja, min erfarenhet är att om det svänger 16 mm 1,5 meter framför hjulcentrum så är det ingen bump steer som kommer märkas när man kör.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Men va fan då är man ju hemma[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sjukt känsligt med Läget i höjd. Sänker eller höjer jag den 3 mm så har jag 30 mm bump.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av blackadder »

Vad kul! Kan tänka mig att det kändes tröttsamt innan du fick till det. Men det måste kännas bra nu.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Jo nu kunde man ta sig en pilsner att fira med. Nu är utmaningen att tillverka mellandelen med rätt längd och få dit grejer på samma mått. Men största slaget är väl vunnet när jag fått rätt längd på styrstagen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Oskar Johansson »

Blir inte 30mm på 1.5m lite över 1 grader? Personligen tycker inte jag att det känns som mycket men sen har ju inte jag hållit på med framvagnsinställningar eller kört bilar där det har varit dåligt.

Sen finns ju risken att jag har räknat fel.

Men gött att det löste sig och bra jobbat! :thumbright:

Edit: Tänkte vidare lite och 1 grad kanske gör lite mer än vad man tror när man väl har fått lite fart.
Senast redigerad av Oskar Johansson den tor jun 22, 2017 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Har ingen aning om hur bilen svarar om det är en eller en halv grad. Vet bara vad sfro vill ;)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Vart plötsligt kul att rackla vidare nu. Glad midsommar! Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Borde bränna igenom med den fasen. VKR 50x5 borde bli nog stadigt. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av jonas landin »

Inte för å va sån, men tänker du på ackerman nu?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Steve »

Är väl i stort sett samma hjulbas som en 140 och inget är ändrat i framvagnen så ackerman borde väl inte vara sämre än original iaf
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Inte kollat än men vinklar å mått på stag är rätt lik original så....

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av therealpinto »

Låter bra!

Inte för att "rain on your parade" men det är ju ändå provkörningen som avgör, dvs om framvagnen ändå beter sig illa blir det inte godkänt. Men min erfarenhet säger att med den bump steer du mätt fram nu så bör det fungera.

Höjden är mycket mer känslig än folk tror, tänk på det alla ni som sänker styrväxlar för att slippa bygga om oljetråg!

Det är också därför jag rekommenderar den som bygger fästen, att om möjligt göra dem så att det går att shimsa styrväxeln kanske 10 mm upp och ned. Dvs, har du hittat "rätt höjd", bygg fästet 10 mm lägre, och använd en distans för att montera styrväxeln på "rätt" plats. Då är det 15 minuters jobb att sänka den 5-10 mm om det skulle visa sig att det behövs när bilen är klar. Enklare än att bygga nya fästen...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av Guson »

Steve skrev:Är väl i stort sett samma hjulbas som en 140 och inget är ändrat i framvagnen så ackerman borde väl inte vara sämre än original iaf
Ackermann i 140-styrningen sitter i styrarmen på styrväxeln och hjälpstyrarmen. Armarna på spindlarna pekar nästan rakt framåt.
Bild

Guson
Tomas Gunnarsson
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Racklar med framvagn

Inlägg av MatsN »

Hämtat en styrväxel nu så ska försöka få dit den imorron. Kollar ackerman då.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skriv svar