Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 11:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: lör maj 20, 2017 8:06 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
När grejerna sitter ihop kan du föra spindeln upp och ner och se om den svänger under fjädringsrörelsen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön maj 21, 2017 10:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Från vad jag tror är normal åkhöjd så fjädrar den 55mm utan vridning vad man kan se med ögat. Med 30 mm till botten av fjädringen så drar den iväg. Bra eller anus är frågan? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön maj 21, 2017 10:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Skoja bara. Den drar iväg på en gång. Jaha vad har jag gjort för annorlunda som andra inte har? Styrstagen är i botten så sänka styrväxeln går inte. Kanske dra den framåt och ner går.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön maj 21, 2017 10:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Flyttat fram styrväxeln 30mm och sänkt den ca 25 så. Nu bumpstyr den först inåt och sen utåt. Börjar jag närma mig nu va? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön maj 21, 2017 11:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Kollade igen och den styr knappt märkbart inåt sen vid halva fjädringsvägen så drar den åt andra hållet för att hamna på ca 10mm vid bottnad fjädring.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön maj 21, 2017 9:44 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
Har du en bild på hur andra gjort som inte har bump-steer? Om du jämför din lösning med skissen jag länkade till så ser du att dina styrstag är ungefär dubbelt så långa som de borde vara. Skruvarna som håller styrstagen till styrväxeln skall sitta ungefär lika långt från varandra som rambenen är åtskilda.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån maj 22, 2017 7:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
viewtopic.php?f=21&t=83701&start=225
viewtopic.php?f=21&t=5444&start=1215

Helt 0 är det väl inte men det verkar omöjligt enligt expertisen på nätet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor maj 25, 2017 11:47 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Flyttat fram växeln ca 65mm. Ordentlig pilform på styrstagen.

Mätt från botten så 10mm upp så vrider den in 4mm. Sen vrider den ca 1 mm för varje 5mm. Vid ride height är den 8-9 mm och sen vrider den tillbaka till 4mm i topp.

Säger det herrskapet nåt?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor maj 25, 2017 4:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
Varför inte göra en balk så leden hamnar i skärningspunkten mellan övre och undre infästning istället för på mitten?

Man får komma ihåg att många byggen man ser på nätet är ihopsatta utan att man har funderat speciellt ingående över vinklar, fjädringsrörelse eller hållbarhet...
Väldigt mycket som sägs vara "Bolt on" kräver massa ombyggnationer om det ska bli bra..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor maj 25, 2017 6:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Citera:
Varför inte göra en balk så leden hamnar i skärningspunkten mellan övre och undre infästning istället för på mitten?


Ööh du pratar till ett litet barn nu Har :whistle: du nån exempelbild?
Citera:
Man får komma ihåg att många byggen man ser på nätet är ihopsatta utan att man har funderat speciellt ingående över vinklar, fjädringsrörelse eller hållbarhet...
Väldigt mycket som sägs vara "Bolt on" kräver massa ombyggnationer om det ska bli bra..


Dom byggena jag länkade till har ju fått till det med samma grejer.

Men har faktiskt funderat på om jag skulle beställa en vänstergängad M16x1,5 och korta ner stagen. Om det nu hjälper.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor maj 25, 2017 8:29 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
A-B-C menar han, så inre leden är i linje med övre och undre infästning, dvs att när bärarmarna rör sig så rör sig styrstaget lika mycket
Bild

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor maj 25, 2017 11:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
Steg 1: Flytta växeln i höjdled, i det här fallet neråt, till dess du har samma ändring i toe vid hjulrörelse uppåt och neråt från åkhöjd. Alltså, 10 mm upp från åkhöjd X mm toe-ändring, 10 mm ner från åkhöjd X mm toe-ändring åt samma håll. Går det inte åt samma håll är du på fel höjd med styrväxeln.

Steg 2: Flytta styrstagets inre ledpunkt som sitter i styrväxeln utåt till dess bump är så liten som möjligt.

Att flytta växeln framåt och bakåt i bilen är inget som hjälper mot bumpsteer.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre maj 26, 2017 7:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Nu börjar idioten fatta. Men hur mycket bump steer är tillåtet i mm? Ca då. För standardbilar har ju det och på tävlingsbilar verkar man ju bygga in det med flit. Så lite grann verkar ju helt okej.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre maj 26, 2017 7:58 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
Jag vet inte vad som är tillåtet, det kanske SFRO-Gustaf kan svara på, men det handlar snarare om enstaka millimeter under hela fjädringsrörelsen än en cm som du mätte några poster tidigare.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre maj 26, 2017 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
Beror väl på applikationen och fordonstypen.

Går ju inte att bygga den perfekta geometrin i praktiken, så man får ju offra något ;-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010