Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 18, 2018 7:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tis jun 27, 2017 6:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Nog bred är den alldeles säkert.

Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: ons jun 28, 2017 6:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Ackerman vart då skit. Kollat på ett halvt varv och ett helt. Får flytta in den mer. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: ons jun 28, 2017 6:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Åt rätt håll nu men räcker det? Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: ons jun 28, 2017 6:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Nä nu tänkte jag fel! Eller? Dags att avsluta för kvällen tror jag[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: ons jun 28, 2017 7:44 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 84
Ort: Uppsala
Jag har räknat på det där förut med 140 cm spårvidd och 260 cm hjulbas och om du vrider ytterhjulet 10 grader så ska innerhjulet vridas ca 11 grader. Vrider du ytter 20 grader så skall inner vridas 24,5 grader. Detta är teoretiskt alltså och med "perfekt" Ackermann. Så designar man inte i praktiken men det ger ett hum om siffrorna du skall sikta på.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 29, 2017 6:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Ok då har jag nåt att utgå ifrån tack . Kollade bara snabbt igår utan att kolla hjulinställning så det kanske påverkar med. Ska bara mer noga med det.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 29, 2017 8:19 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Ackermann är inte så petigt, går det åt rätt håll i rimlig omfattning så brukar det räcka så. Bump steer är mycket viktigare att få till.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 29, 2017 11:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
MatsN skrev:
Läst igenom flera trådar men alla verkar bara få till det bara så där genom ett trollslag. Inte många som haft problem verkar det som. Nog bara jag som är en idiot.



Fy fasen vad med timmar jag höll på med min 635a.

viewtopic.php?f=21&t=20403&start=1185

Här är en graf jag gjorde på original bumpsteer på BMW e24/e28


0 = körläge, och då är alltså -2 = 2mm Toe In.

När bilen fjädrar in 30mm går den alltså från 2mm ToeIn till 2,4mm ToeOut.

Total Toe, alltså mätt på båda hjulen, och på fälgkanten på en 17" fälg.


Bild

Mätverktyget.

Bild

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 29, 2017 3:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2556
Ort: Bollebygd
Och hur blev det sen daniel?
Och har du märkt av det?

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 29, 2017 3:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
therealpinto skrev:
Ackermann är inte så petigt, går det åt rätt håll i rimlig omfattning så brukar det räcka så. Bump steer är mycket viktigare att få till.

Gustaf


Bra att veta!

Citera:
Fy fasen vad med timmar jag höll på med min 635a.

viewtopic.php?f=21&t=20403&start=1185

Här är en graf jag gjorde på original bumpsteer på BMW e24/e28


Seriös graf :shock: Gjorde lite mer avslappnat än så men är nog lättare på ditt sätt. Märkte att gör man en mätning och går ifrån en stund så hinner man glömma vart man riktigt var nånstans.

BTW 635:an är en av ett fåtal BMW som skulle få stå på min gård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre jun 30, 2017 11:24 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Sketans nu har Photobucket drämt yxan i sin tjänst.

$ 399 för att visa bilderna per år :doh:


Bilen blev riktigt bra, mycket mer "på hugget" när man svänger.
Och på hela taget en modernare körupplevelse.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jul 02, 2017 6:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Behöver hjälp att tänka. Som vanligt alltså. Måste man ha hjulinställningen rätt när man kollar ackerman? Tänkte slippa korta stagen nu ifall det inte stämmer och jag måste gå tillbaka och stagen då blir för korta.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jul 02, 2017 8:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Händer absolut ingenting när jag gör ändringar. Första mätningen gav liknande resultat och det lilla som skiljer är nog mätfel.

Vad gör jag nu? Har flyttat den 40mm i 3 steg. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jul 02, 2017 10:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 84
Ort: Uppsala
Kan du ta en bild uppifrån så vi ser hur geometrin ser ut? Det ser ut som styrstagen pekar något framåt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jul 03, 2017 6:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 462
Ort: Lule
Det gör dom. Ska dom inte göra det? Kommer bild sen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010