Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 4:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre jun 02, 2017 8:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Kan det bli skillnad om man sänker styrstagen så vinkeln blir mer flack?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre jun 02, 2017 9:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2532
Ort: Bollebygd
Du kan ju sätta ett tillfälligt fäste som är ledat åt "alla" håll och med ett slitsat spår i höjdled så du kan prova utan å bygga så mycket, räcker ju å ta en sida.

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: lör jun 03, 2017 6:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1338
Ort: Umeå
MatsN skrev:
Nu börjar idioten fatta. Men hur mycket bump steer är tillåtet i mm? Ca då. För standardbilar har ju det och på tävlingsbilar verkar man ju bygga in det med flit. Så lite grann verkar ju helt okej.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

En enkel väg att börja utan att behöva bygga om så mycket är att ladda hem
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

Sen mäta upp befintlig framvagn knappa in värdena i programmet
och sedan prova sig fram i programmet tills man är nöjd med värdena
man får fram.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: lör jun 03, 2017 9:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Laddat ner Casim och ska kika på binky och tar alla andra råd under övervägande. Bortsett från glasspinnar då jag inte äter glass :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: lör jun 03, 2017 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2027
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Ett alternativ är ju att titta på PV-byggen med 140 framvagn som redan gjort denna operation och fått det att lira rätt ok......

:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 04, 2017 7:56 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Har gjort det men inte fått det att funka alls.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 04, 2017 12:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1338
Ort: Umeå
När jag byggde om för att minska ned bumpsteer som var nån eller några cm minns
inte riktigt men mycket var det i alla fall.

Efter att jag mätt upp alla viktiga mått och rådfrågat en gammal räv som hållit
på med banracing i många år så visade det sig att styrväxeln var lite för bred
i förhållande till framvagnens infästningar.

Efter en del sökning på nätet så hittades det en styrled som passade :thumbright: kapade av ändarna
på styrväxel och gängade dom så att styrlederna från Volvo 240 gick att skruva dit.
Sedan var det bara att prova sig fram på vilken höjd styrväxeln skulle skruvas fast på.
Bumpsteer blev kring 5mm på fjädringens rörelse

En sak jag upptäckte när jag höll på att testa bumpsteer och då var stötdämparen bortskruvad lättare
att röra framvagnen upp och ned, vid ändlägena ändrades bumpsteer mycket mer.... men i dom lägena
är jag aldrig har inte så lång rörelse på stötdämparen.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 04, 2017 1:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Märker åxå att det kan dra iväg riktigt mycket mot slutet.

Men nu tror jag det börjar närma sig. Ca 5mm över hela rörelsen med det mesta kommer från botten första centimetrarna och sen ligger rätt stilla.
Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 04, 2017 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2027
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Skönt att du börjar få till det :thumbright:
Största skillnaden på din placering jämfört med min och PvSehldals är att du monterat styrväxeln högre upp. Du verkar dock sänka den mer och mer och kanske är det därför det börjar närma sig!?

Kul att följa ditt bygge :thumbright:

:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 04, 2017 7:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Den gick inte att sänka med tidigare med långa stag. Då vart det toe ut trots inskruvade justerbultar. Känner åxå som en sten trillat ner från axlarna. Låga bud har mottagits när det gått tungt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jun 05, 2017 1:49 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2419
Ort: Skellefteå
Styrstaget parallellt med undre bärarm brukar vara en bra start för vinkeln.

Kolla bara så det inte flexar massor när du gjort sådär. Den långa balken på vänster sida riskerar ju att ge brytningar i styrväxeln som den inte är gjord för.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: mån jun 05, 2017 3:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Kollar det så fort all plåt är svetsat klart.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: ons jun 07, 2017 1:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Nästa problem, ackerman, justeras genom att flytta styrväxeln fram och tillbaka om jag fattat rätt. Ska mäta igen men med den första mätningen vart det lika vinkel på bägge hjulen. Men det vart gjort i stress så ska kolla igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 08, 2017 7:55 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
Titta på framvagnen rakt uppifrån med hjulen ställda rakt fram. Om du drar en linje mellan p-ändarna på styrarmarna så skall styrväxeln (i ditt fall är det balken med inre styrlederna du skall ha som referens, inte själva kuggstången) flyttas bakom den linjen för att du ska påverka Ackermann i den riktning du önskar dvs öka Ackermann. Du kommer ganska snart att slå i framvagnsbalken tror jag mig veta.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 08, 2017 12:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 400
Ort: Lule
Tillbaka på ruta ett. Gustaf fick rätt, det flexar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010