Sida 5 av 9

Re: Racklar med framvagn

Postat: fre jun 09, 2017 7:47 am
av therealpinto
De bilar jag besiktat har oftare haft modellen av kuggstång som inte är infäst bara på en sida, men ändå med styrstagen i mitten.

Typ Audi A6 generation 1;
Bild

Kolla att den svänger åt rätt håll men jag tror det, Audin har om jag minns rätt styrväxel bakom hjulen men styrarmarna pekar framåt på spindlarna så det blir ändå rätt.

Den styrväxeln kan man fästa i båda ändar så lagringen blir bättre och då är det enklare att bygga adaptern i mitten utan flex.

Alternativt, kolla om du hittar en smal traditionell styrväxel - nu vet du ju vilken bredd den ska ha...

Gustaf

Re: Racklar med framvagn

Postat: fre jun 09, 2017 9:40 am
av MatsN
Får nog åka på skroten en vända...

Re: Racklar med framvagn

Postat: fre jun 09, 2017 3:48 pm
av The
Opel Astra

Re: Racklar med framvagn

Postat: fre jun 09, 2017 3:52 pm
av MatsN
Är det samma stuk på den?

Re: Racklar med framvagn

Postat: fre jun 09, 2017 10:23 pm
av The
Jo, iallafall från någon kaross.
Saab 900 har väl oxå den modellen

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 10, 2017 8:41 am
av MatsN
Ska kika på dom alla sen. Ska bara rackla lite med det jag har först.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 10, 2017 9:18 am
av therealpinto
Man måste dock ha koll på åt vilket håll styrväxeln går. Minns jag rätt har Saab och Opel styrarmarna bakåt vilket gör att styrväxeln svänger åt fel håll om man monterar den på en bil med styrarmarna framåt. Det är mer än en byggare som missat det...

Gustaf

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 10, 2017 1:37 pm
av MatsN
Höll på att göra det misstaget med växel från V40, gör inte om det.

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 10, 2017 2:52 pm
av MatsN
Säger bara grattis till er med den här lösningen. Jag får då inte till det. Ser mig nog om efter annat. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 17, 2017 5:31 pm
av MatsN
therealpinto skrev: Det finns som sagt inga fasta mått hur mycket bump steer man "får" ha. Med min mätmetod (laserpass och mätning cirka 1,5 meter framför hjulcentrum) brukar 10 mm rörelse i sidled inte vara några problem.

Gustaf
Kollade spårviddsförändringen under fjädringsvägen och den är 10-15 mm i en båge. Hur räknar man bort det med din metod?

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 17, 2017 6:40 pm
av MatsN
Återigen provat många stag och har försökt med vad jag kan se på bilder få samma vinklar som NXJ har på sin. Resultat, 30 mm bump på hela rörelsen. BildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 17, 2017 7:39 pm
av blackadder
Intressant med framvagnsgeometri, men borde man inte mäta bumpsteer i grader? Eller tänker jag fel?

Re: Racklar med framvagn

Postat: lör jun 17, 2017 9:14 pm
av MatsN
Tycker det är lika intressant som en finne i röven. Kan bero på att jag inte får till det.

Är det nån i närheten av Luleå som gjort det här så är ni välkommen. Betalning utgår givetvis!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: sön jun 18, 2017 8:47 am
av MatsN
Försökt hitta svar på om hjulet måste stå 100% rakt vid mätning. Tycker inte det borde spela roll då bump inte borde öka/ minska vid sväng. Eller har jag en tankevurpa nu igen? Har iaf inte brytt mig om det när jag höjt och sänkt styrstagen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: sön jun 18, 2017 11:34 am
av MatsN
Sista försöket innan jag ger upp. Kollat höjden nu och där den är nu så slår det i stort sett ingenting +-10mm från åkhöjd.

Bara resten kvar då. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk