Sida 6 av 9

Re: Racklar med framvagn

Postat: sön jun 18, 2017 2:40 pm
av MatsN
Läst igenom flera trådar men alla verkar bara få till det bara så där genom ett trollslag. Inte många som haft problem verkar det som. Nog bara jag som är en idiot.

Re: Racklar med framvagn

Postat: sön jun 18, 2017 3:47 pm
av * * * NXJ * * *
Skönt att du fått till det :thumbright:

Jag har "racklat" hur mycket som helst! Jag har testat med flera olika styrväxlar. Läst allt jag kunnat hitta och förstått. Byggt jiggar och prövat! Fick tillslut till det med Audi 80 växel och Audi 100 styrstag. Det var inte bolt-on utan en massa justerande. Hittade ingen som byggt med denna styrväxel så det var en masa trial and error och små förändringarna gjorde stor skillnad.

Jag har ju inte fått sfro-godkänt och inte provkört så ännu finns inga garantier att jag byggt rätt men jag tror på det fortfarande :hihi:

:arrow: NXJ

Re: Racklar med framvagn

Postat: sön jun 18, 2017 4:51 pm
av MatsN
Nja fått till det vete fan. Har bump på allt från 25-65mm 1,5m från navet.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: sön jun 18, 2017 4:54 pm
av MatsN
Ska stoppa lite mat i magen innan jag fortsätter kanske man klarar sig från att slå sönder nåt man ångrar.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: mån jun 19, 2017 5:59 pm
av therealpinto
Ska man mäta för att veta exakt kanske grader är det bästa och det finns flera olika sätt att mäta.

En "riktig" bumpsteermätare gör man av indikatorklocka/klockor och en jigg med gångjärn som lutas mot navet/skivan/fälgen, och så har man bilen uppsatt så man kan hissa hela bilen genom fjädringsrörelsen. Men det är en del arbete med att sätta upp allt så, därför har jag en enklare metod som ger en fingervisning.

Det är garanterat inte lätt att göra detta men mycket handlar om att lyckas hitta ett vettigt utgångsläge. Det är oftast styrstag parallella med undre bärarmen, styrväxelns inre ledpunkter i linje med bärarmarnas inre ledpunkter.

När man mäter måste kuggstången vara centrerad (=ratten rakt fram, kuggstången i mitten av sin rörelse), man måste ha ställt toe så den är åtminstone nästan där man vill ha den, och man måste ha ställt camber och caster vettigt (FÖRE man ställer toe).

Om kuggstången inte står centrerad hamnar inre ledpunkten på fel ställe, har man otur hamnar den på olika plats på höger och vänster sida och då får man olika toe-kurva på hjulen (det kan vara toe ut på ena hjulet och toe in på andra - då svänger bilen när det fjädrar!).

Om toe inte är rätt justerat kommer ledpunkterna också vara på fel ställe.

Caster och camber påverkar toe eftersom de vinklarna flyttar på yttre ledpunkten i styrningen.

Allt detta är sådan jag lärt mig den jobbiga vägen, på olika sätt...

Gustaf

Re: Racklar med framvagn

Postat: mån jun 19, 2017 8:21 pm
av MatsN
Å fy fan kommer aldrig få till det där.

Ska ta lite bilder på min uppsättning får ni säga bra eller anus. Men vill inte se åt skiten nu så kan ta ett tag. Om jag inte råkar gå till garaget av annan anledning.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 1:19 pm
av MatsN
Var tvungen ut å pumpa pojkens cykel så kunde ta en bild i samma veva.

Sådär ser min jigg ut. Kan justera höjd och bredd. Borde väl funka lika bra som att ha styrväxeln där.

Problemet som det ser ut nu blir den så bred på mitten så spindelleden klarar inte av vinkeln och styrstagen blir apkorta.

Vad säger ni om den lösningen? Får då inte till det så nåt fel gör jag. BildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 2:22 pm
av jonas landin
Känns som du ska ner mer!?

Bara för att kolla så tänker du på att även navet rör sig in och ut vid fjädring?

Vad har du för jigg för själva bumpsteer mätningen?

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 7:15 pm
av Guson
Styrstagen borde väl bli ganska lika långa som originalstagen till 140-styrningen. Dina ledpunkter borde också hamna nära den punkt där originalstagets inre led är.

Guson

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 8:29 pm
av MatsN
Mäter grovt med ett ca 450 mm vinkeljärn som jag håller en 5 mm plåt mot. Börjar i botten med kontakt längs hela vinkeljärnet sen håller jag ut plåten vid höjning för att inte rubba vinkeljärnet. Har även provat med laserpass och tumstock. Men osäker på den metoden då det blir förändring i spårvidd på 10-15mm över hela rörelsen.

Guson ska kolla på gamla stagen!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 8:35 pm
av Guson
Tänk på att de gamla pekar något framåt och det är läget i sidled i bilen du skall efterlikna.

Guson

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 8:40 pm
av MatsN
Ska tänka på det.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Racklar med framvagn

Postat: tis jun 20, 2017 10:09 pm
av Steve
Har du en original styrning att kolla med? Skulle vara intressant :)
Men kanske inte finns plats ens?

Re: Racklar med framvagn

Postat: ons jun 21, 2017 8:23 am
av MatsN
Har kvar dom prylarna. Har inte ens tänkt på att kolla dom haha. Finns det inte plats så har jag rondell!

Re: Racklar med framvagn

Postat: ons jun 21, 2017 11:18 am
av MatsN
Var och kollade och mätte lite på kompisens 145:a. Kopierade så gott det gick och fick följande, åkhöjd och 10 mm upp 2mm toe in och åkhöjd 10 mm ner 2-3 mm toe out.

Kör jag då från fullt utfjädrat till botten så går den från 0-16mm rätt snabbt och sen går den linjärt tillbaka till ca 6mm. Toe in alltihop så jag får inte ihop Hur det kan bli out när jag kollar +-10 mm från åkhöjd.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk