Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jul 21, 2018 2:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: ons jun 21, 2017 11:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Allt mätt 1,5m från centrum med laser.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 22, 2017 2:59 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Ja, min erfarenhet är att om det svänger 16 mm 1,5 meter framför hjulcentrum så är det ingen bump steer som kommer märkas när man kör.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 22, 2017 3:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Men va fan då är man ju hemma[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sjukt känsligt med Läget i höjd. Sänker eller höjer jag den 3 mm så har jag 30 mm bump.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 22, 2017 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Vad kul! Kan tänka mig att det kändes tröttsamt innan du fick till det. Men det måste kännas bra nu.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 22, 2017 8:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Jo nu kunde man ta sig en pilsner att fira med. Nu är utmaningen att tillverka mellandelen med rätt längd och få dit grejer på samma mått. Men största slaget är väl vunnet när jag fått rätt längd på styrstagen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 22, 2017 9:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 414
Ort: Växjö
Blir inte 30mm på 1.5m lite över 1 grader? Personligen tycker inte jag att det känns som mycket men sen har ju inte jag hållit på med framvagnsinställningar eller kört bilar där det har varit dåligt.

Sen finns ju risken att jag har räknat fel.

Men gött att det löste sig och bra jobbat! :thumbright:

Edit: Tänkte vidare lite och 1 grad kanske gör lite mer än vad man tror när man väl har fått lite fart.

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Senast redigerad av Oskar Johansson tor jun 22, 2017 10:53 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: tor jun 22, 2017 10:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Har ingen aning om hur bilen svarar om det är en eller en halv grad. Vet bara vad sfro vill ;)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre jun 23, 2017 1:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Vart plötsligt kul att rackla vidare nu. Glad midsommar! Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: fre jun 23, 2017 5:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Borde bränna igenom med den fasen. VKR 50x5 borde bli nog stadigt. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 25, 2017 10:00 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2554
Ort: Bollebygd
Inte för å va sån, men tänker du på ackerman nu?

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 25, 2017 10:49 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5239
Ort: Lykksällä
Är väl i stort sett samma hjulbas som en 140 och inget är ändrat i framvagnen så ackerman borde väl inte vara sämre än original iaf

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 25, 2017 11:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Inte kollat än men vinklar å mått på stag är rätt lik original så....

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 25, 2017 12:42 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Låter bra!

Inte för att "rain on your parade" men det är ju ändå provkörningen som avgör, dvs om framvagnen ändå beter sig illa blir det inte godkänt. Men min erfarenhet säger att med den bump steer du mätt fram nu så bör det fungera.

Höjden är mycket mer känslig än folk tror, tänk på det alla ni som sänker styrväxlar för att slippa bygga om oljetråg!

Det är också därför jag rekommenderar den som bygger fästen, att om möjligt göra dem så att det går att shimsa styrväxeln kanske 10 mm upp och ned. Dvs, har du hittat "rätt höjd", bygg fästet 10 mm lägre, och använd en distans för att montera styrväxeln på "rätt" plats. Då är det 15 minuters jobb att sänka den 5-10 mm om det skulle visa sig att det behövs när bilen är klar. Enklare än att bygga nya fästen...

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 25, 2017 2:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Steve skrev:
Är väl i stort sett samma hjulbas som en 140 och inget är ändrat i framvagnen så ackerman borde väl inte vara sämre än original iaf


Ackermann i 140-styrningen sitter i styrarmen på styrväxeln och hjälpstyrarmen. Armarna på spindlarna pekar nästan rakt framåt.
Bild

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Racklar med framvagn
InläggPostat: sön jun 25, 2017 7:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 444
Ort: Lule
Hämtat en styrväxel nu så ska försöka få dit den imorron. Kollar ackerman då.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010