Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 7:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör apr 29, 2017 6:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm
Inlägg: 11
Tjena. Har som sagt en bmw 530 som jag har rattglapp på, läst mig fram att det ska gå att spänna (få bort glappet) via en skruv på styrväxeln. Tänkte höra om någon har utfört detta och har lite tips om hur jag ska gå till väga, vet hur jag ska spänna växeln men fan inte hur jag tar mig dit:P Alla som öppnat huven på en e34 med v8 förstår nog att det är förbannat trångt.... Så någon som har en ide om hur jag ska "komma fram till den" så får ni gärna dela med er.
Snabba svar vore underbart!


Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 7:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1027
Ort: Torpshammar
Sista bilen man spände styrväxeln på var ju amazon typ. Är det nå glapp på en nyare BMW så lär det nog med all säkerhet orsakas av nåt fel som inte går att justera bort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 8:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
Ofta blir ju glappet "på mitten", d.v.s. i läget när man kör rakt. Justerar man bort glappet där kan styrningen börja kärva närmare ändlägena och har man riktig tur så spräcker man snäckan. Tyvärr kan jag inte svara på frågan dock :(

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 30, 2017 7:14 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm
Inlägg: 11
Vad jag läst överallt är då att det "brukar" kunna gå att justera bort det. Har kollat alla leder och det i framvagnen.
Får till och med sneslitage på däcken fast jag gjort hjulinställning 2 gånger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 04, 2017 7:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Får du sned slitage beror det inte på styrväxeln.

På de BMW är snäckan "tajtare på mitten" tvärtom mot vad Martin skriver.
Men har de börjat glappa är dom inte kul, med det kanske kan bli lite lite bättre.

Hissa upp bilen, vrid ratten fram och tillbaks, ovanpå snäckan sitter en låsmutter och en insex, eller mejsel spår.

Lossa muttern, och tajta till skruven tills du känner ett LITET motstånd kring mittläget på ratten.

Kolla upp ALLA andra glapp, samt att fästena till snäckan är hela.
Hårt körda bilar med stora hjul får ofta sprickbildning kring fästpunkterna.

JO jag byggde om till Kuggstång....

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 05, 2017 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
Daniel-635 skrev:
På de BMW är snäckan "tajtare på mitten" tvärtom mot vad Martin skriver.


Jag skrev att glappet ofta BLIR på mitten. Åtminstone de snäckor jag spänt så har varit glappare på mitten. Var en BMW-snäcka har mest glapp från fabrik tar jag inte ställning till :wink:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 07, 2017 9:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 408
Ort: Jönköping
Jag har upplevt samma som Daniel beskriver, snäckan blir "tight" i mittenläget. Med lite styrutslag och ingen belastning på hjulen så blir det glapp i ratten. Detta gäller de Opel/ZF styrsnäckor jag har grejat med.

Man justerar med en skruv uppe på locket, skruvar man ut skruven minskar glappet. Det behövs inte mycket skruvande, på mina grejer från 70-talet kunde jag vrida skruven nån millimeter innan det blev för trögt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 09, 2017 10:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
Hur kan glappet minska när grejerna slits?

De snäckor jag skruvat på har nog varit rejält slitna i så fall, har fordrat mycket skruvande.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 09, 2017 3:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 408
Ort: Jönköping
Självklart blir det mer glapp i mittenläget när kulmuttern blir sliten. Det jag menade var att snäckan ska vara nästan glappfri i mittenläget, annars får man justera.

Känsligheten på justeringen är säkert olika mellan olika tillverkare. Justerskruven på mina Opelsnäckor har ganska grov gänga, M10x1,25 tror jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010