Sida 1 av 1

402m vs 201m, utväxling.

Postat: tor jun 29, 2017 9:07 am
av Kadett4wd
En fundering.
Har letat på utländska forum utan riktigt svar.

Jag har en maskin uppsatt just nu för 402m race, man får slira på kopplingen rätt tufft för att den ska orka iväg på ettan.
Om jag ändrar utväxling så den orkar på ettan, typ nästan kopplingsdump och den inte boggar eller reser sig fram onödigt mycket.
Just nu är 60ft 1.89s
Jag vill ned på 1.6x 60 fötter.

På utländska forum säger de :om ekipaget går bra och gör bra starter på 402m, rör inte inställningarna då du kör 201m.

Det svarar inte riktigt på min fundering.
Jag vill försöka få ett svar på om nån gjort ändringen med utväxling för att den ska slippa bogga, hur mycket ni tjänade på 60ft då?

Mvh

Re: 402m vs 201m, utväxling.

Postat: tor jun 29, 2017 4:29 pm
av fredde_vit_pv
Jag gissar på att det blir ungefär samma, för med låg utväxling kan man behöva växla innan 18meter
men jag har ingen aning vad det är för bil/setup du har :)

Re: 402m vs 201m, utväxling.

Postat: fre jun 30, 2017 4:09 am
av Kadett4wd
Det är en tvåhjuling ;)

Efter mycket letande igår hittade jag två exempel som liknade mitt 'problem'.

De hade gått upp i nummer på utväxlingen och tjänat ~0.2s på 60ft och ~0.4s på 201m
Det är ungefär precis det jag saknar till den 'optimala repan' som effekt/vikt ska klara av.

Ettan är så hög att jag kommer åka hela 60ft på den ändå trots jag drevar ned maskin.