Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 18, 2018 2:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fjädringsväg.
InläggPostat: ons jul 05, 2017 7:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 118
Ort: Tenhult
Hejsan gott folk.
Vad finns det för rekommendationer när det gäller fjädringsväg på ett amatörbyggt fordon?
Både när det gäller framvagn och bakvagn.

Mvh Tommy


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjädringsväg.
InläggPostat: ons jul 05, 2017 8:36 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5264
Ort: Lykksällä
Det här har du inte googlat länge på :)

viewtopic.php?t=520&start=75

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... 84bfc3a28a

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjädringsväg.
InläggPostat: ons jul 05, 2017 9:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 118
Ort: Tenhult
Uppenbarligen inte med rätt sökord :-)

Men hittade svaret ivarjefall.

"Du bör ha minst 70-80 mm markfrigång och det gör att man normalt har en infjädring på minst 50-60 mm på hjulet, utfjädringen bör vara runt 25-50% av infjädringen"

Jag har idag möjlighet till 100mm infjädring och 50mm utfjädring (Detta är utan några dämpare monterade.)
Så lägger jag mig på 80 mm på infjädring och 40mm på utfjädring så kommer mina kulleder att överleva.

Har en markfrigång idag på 100 mm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjädringsväg.
InläggPostat: lör jul 08, 2017 12:01 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2474
Ort: Skellefteå
Ett annat sätt att uttrycka ungefär samma riktlinjer är minst 60 mm in och 60 mm ut på bakhjulen, fram minst 60 mm in och 30 mm ut.

För kort utfjädring bak kan göra att hjulen tappar kontakt med marken i gupp, vilket kan ge väl spännande egenskaper. Om kullederna bottnar vid 50 mm utfjädring bak, så är det en risk där som är värd att försöka åtgärda innan man bygger klart.

Man ska också tänka på att om det är leder/bärarmar som begränsar möjlig fjädringsväg så begränsar det också möjligheterna att ändra ride height. Stoppar lederna vid 50 mm utfjädring idag, så blir det ju vid 40 mm om du höjer fjädringen 10 mm (tänk dig att du monterar mindre hjul och vill behålla ride height till exempel).

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjädringsväg.
InläggPostat: mån jul 10, 2017 2:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Inlägg: 118
Ort: Tenhult
Tack för din input Gustaf.
Detta gäller framvagnen.
Får kika lite på mina spindelleder och se om det eventuellt går att vinkla om den övre leden för att få lite mindre infjädring och mer utfjädring.

Tommy


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010