Hejsan gott folk.
Vad finns det för rekommendationer när det gäller fjädringsväg på ett amatörbyggt fordon?
Både när det gäller framvagn och bakvagn.
Mvh Tommy
Fjädringsväg.
Re: Fjädringsväg.
Det här har du inte googlat länge på
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=520&start=75
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... 84bfc3a28a
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=520&start=75
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9 ... 84bfc3a28a
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Fjädringsväg.
Uppenbarligen inte med rätt sökord
Men hittade svaret ivarjefall.
"Du bör ha minst 70-80 mm markfrigång och det gör att man normalt har en infjädring på minst 50-60 mm på hjulet, utfjädringen bör vara runt 25-50% av infjädringen"
Jag har idag möjlighet till 100mm infjädring och 50mm utfjädring (Detta är utan några dämpare monterade.)
Så lägger jag mig på 80 mm på infjädring och 40mm på utfjädring så kommer mina kulleder att överleva.
Har en markfrigång idag på 100 mm
Men hittade svaret ivarjefall.
"Du bör ha minst 70-80 mm markfrigång och det gör att man normalt har en infjädring på minst 50-60 mm på hjulet, utfjädringen bör vara runt 25-50% av infjädringen"
Jag har idag möjlighet till 100mm infjädring och 50mm utfjädring (Detta är utan några dämpare monterade.)
Så lägger jag mig på 80 mm på infjädring och 40mm på utfjädring så kommer mina kulleder att överleva.
Har en markfrigång idag på 100 mm
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Fjädringsväg.
Ett annat sätt att uttrycka ungefär samma riktlinjer är minst 60 mm in och 60 mm ut på bakhjulen, fram minst 60 mm in och 30 mm ut.
För kort utfjädring bak kan göra att hjulen tappar kontakt med marken i gupp, vilket kan ge väl spännande egenskaper. Om kullederna bottnar vid 50 mm utfjädring bak, så är det en risk där som är värd att försöka åtgärda innan man bygger klart.
Man ska också tänka på att om det är leder/bärarmar som begränsar möjlig fjädringsväg så begränsar det också möjligheterna att ändra ride height. Stoppar lederna vid 50 mm utfjädring idag, så blir det ju vid 40 mm om du höjer fjädringen 10 mm (tänk dig att du monterar mindre hjul och vill behålla ride height till exempel).
Gustaf
För kort utfjädring bak kan göra att hjulen tappar kontakt med marken i gupp, vilket kan ge väl spännande egenskaper. Om kullederna bottnar vid 50 mm utfjädring bak, så är det en risk där som är värd att försöka åtgärda innan man bygger klart.
Man ska också tänka på att om det är leder/bärarmar som begränsar möjlig fjädringsväg så begränsar det också möjligheterna att ändra ride height. Stoppar lederna vid 50 mm utfjädring idag, så blir det ju vid 40 mm om du höjer fjädringen 10 mm (tänk dig att du monterar mindre hjul och vill behålla ride height till exempel).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Fjädringsväg.
Tack för din input Gustaf.
Detta gäller framvagnen.
Får kika lite på mina spindelleder och se om det eventuellt går att vinkla om den övre leden för att få lite mindre infjädring och mer utfjädring.
Tommy
Detta gäller framvagnen.
Får kika lite på mina spindelleder och se om det eventuellt går att vinkla om den övre leden för att få lite mindre infjädring och mer utfjädring.
Tommy